Vi provkör ny Nissan – utmanare i Golf-klassen

Inte sedan Almera har Nissan haft en modell i Golf-klassen - i Sverige ska tilläggas. Här är nya Pulsar, redo att ta sig an Golf, Mégane, Auris och resten av getingboet. En fin bil, enligt vår testförare, som lockar med ett ovanligt stort baksäte.
Annons

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen
Thomas Berggren har provkört nya Nissan Pulsar.

Hej Thomas, var är du och vad kör du?
– Jag är i Spanien, en bit utanför Barcelona. Jag sitter i nya Nissan Pulsar på väg mot Girona. Detta är en helt ny bil i c-segmentet eller Golf-klassen. Jag kör toppversionen Tekna med en 1,5-liters dieselmotor. Det finns två ytterligare utrustningsnivåer, basmodellen Visia och Accenta som är mellanversionen.

Hur känns den?
– Jag har inte kört så långt än, och mest på motorväg, men vad jag kan säga är att den har en behaglig ljudnivå. Det är ganska tyst här i kupén. Jag sitter bra i förarsätet, kanske något kort sittdyna. Sikten är god. Den har inte så känsliga reaktioner, man åker lugnt och tryggt. Styrningen är det inte så mycket att orda om, kanske blir det mer att säga när vi kommer av motorvägen. Motorn som är på 115 hästar känns inte jättestark men den drar gärna. Har man full last i bilen får man nog växla ner i branta backar.

Hur ser den ut?
– Interiören är snygg och trivsam. Ett av bilens främsta företräde är elektroniken, man kan nog säga att den är genomelektroniserad. Autobroms, vingelvarning, döda-vinkel-varning och mer, utrustning vi tidigare inte sett så mycket av i den här klassen.
Det blir allt vanligare att bilarna är uppkopplade, så även Nissan Pulsar.
Exteriören är harmonisk, vilket är mitt sätt att säga att den ser modern ut. Den har många av Nissans designelement, men lite vassare. Karossen är en 5-dörrars hatchback. 

Vad är det bästa med Pulsar?
– Det bästa är axelavståndet som är 2,7 meter, vilket betyder ett, för klassen, stort och rymligt baksäte. 

Vad kostar den?
Svenska priset börjar på 164.900 kronor och det finns två motorversioner från start, 1,2-liters bensin om 115 hästar och 1,5-liters diesel på 110 hästar. I maj 2015 kommer en 1,6-liters bensinturbo med hela 190 hk. Och en Nismo-modell kan vi också förvänta oss med en bra bit över 200 hk – mums!

• Läs mer fakta om Nissan Pulsar här!

En längre provkörningsrapport kommer i auto motor & sport i oktober.

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Vi provkör ny Nissan - utmanare i Golf-klassen

Annons
Annons
Rulla till toppen