Volkswagen backar – här är Polo GTI med manuell låda

Nya Polo GTI får nya motor, adaptivt chassi och en rejäl prestandahöjning. Snygg interiör från storebror Golf GTI ingår.
Annons

Volkswagen backar – här är Polo GTI med manuell låda

Nu halkas det friskt på tangentbordet och den ena bilen efter den andra börjar ”läcka” ut. Här är nya VW Polo GTI som får en motoruppdragering från 1,4 liter till en turboladdad direktinsprutad 1,8-litersmaskin (Audis EA888). Effektökningen är tolv hästar till 192 istället för de tidigare 180. Självklart ökar vridet också: från 250 Nm till 320 Nm. 

Men framför allt ändrar Volkswagen det tidigare beslutet att sälja Polo GTI med dubbelkopplingslådan DSG som standard. Från och med nu säljs bilen med en 6-växlad manuell låda. DSG finns dock fortfarande som tillval. Därmed gör Volkswagen tvärt emot konkurrenten Renault, som enbart erbjuder Clio RS med dubbelkopplingslåda.

Adaptiv dämpning till sportchassit (Sport Select) finns så klart som tillval. Ännu har vi inte fått uppgifter om vare sig pris eller vikt men prestandasiffrorna talar sitt tydliga språk: 0–100 på 6,7 sekunder (0,7 sek snabbare än tidigare) och toppfarten ligger nu på 237 km/h. 

Skillnaden mot vanliga Polo är nya stötfångare fram och bak, röda GTI-märken, bredare trösklar och en liten spoiler bak. Inuti finns en treekrad sportratt, stolar och en design som liknar den i storebror Golf GTI. 

Volkswagen backar – här är Polo GTI med manuell låda
Volkswagen backar – här är Polo GTI med manuell låda
Volkswagen backar – här är Polo GTI med manuell låda
Volkswagen backar – här är Polo GTI med manuell låda
Volkswagen backar – här är Polo GTI med manuell låda
Volkswagen backar – här är Polo GTI med manuell låda
Volkswagen backar – här är Polo GTI med manuell låda
Annons
Annons
Rulla till toppen