Citroën Cactus gick från konceptbil till färdig produktionsbil näst intill oförändrad och det återstår att se om köparna uppskattar den udda designen. Snart kan Citroën också släppa en snåltrimmad version med tilläggsnamnet Airflow.
Än så länge är modellen ett koncept som ska visas upp på Parissalongen i oktober. Men om tekniken under skalet kan serietillverkas till rätt pris är det inte alls omöjligt att bilen blir verklighet.
Citroën Cactus Airflow väger 865 kilo – 100 kilo lättare än vanliga Cactus, som redan är lättare än många konkurrenter. Dessutom finns PSA-koncernens smarta lufthybridsystem Hybrid Air under skalet.
Systemet består dels av en trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter och 82 hästkrafter, dels av en hydraulisk pump och en lufttank som är monterad baktill. Resultatet blir en förbrukning på 2 l/100 km – och det alltså med en bensinmotor.
Förutom Hybrid Air-tekniken har Citroën Cactus Airflow 19-tumsdäck från Michelin med lågt rullmotstånd och aktiv aerodynamik som automatiskt stänger vissa luftintag i fronten för att sänka luftmotståndet.
Läs också: Vi provkör Citroën Cactus: ”En typisk Cittra!”
Läs också: Citroën Cactus – med bilmässans dummaste namn
Läs också: Citroën C4 Cactus är fräckast i lilla suv-klassen