Det var en vågad plan och ingen visste om den skulle fungera. Men Auto Union-ingenjören Ferdinand Porsche och racingföraren Hans Stuck gjorde ändå ett försök att övertala Daimler-Benz styrelseordförande Wilhelm Kissel om den galna idén.
Målet var att bygga en bil som skulle skrota alla gamla hastighetsrekord och sätta standarden för många år framöver. Pengarna från Mercedes räckte inte särskilt långt och därför fick Hans Stuck dammsuga sin välbeställda umgängeskrets på pengar för det spännande projektet.
Tvärt emot alla odds blev projekt T80 faktiskt klart – men tyvärr blev det klart 1939, samtidigt som andra världskriget drog igång på allvar. Kriget skulle sluka en stor del av alla industriresurser och därför föll T80-projektet i glömska.
Det sexhjuliga monstret kallades ”Schwarzer Vogel”, vilket betyder ”Den svarta fågeln”, av Adolf Hitler och skulle målas med hakkors. Bilen var mer än åtta meter lång och vägde 2,8 ton. Tack vare den fantastiska aerodynamiken och den massiva kraften skulle bilen slå toppfartsrekord.
Daimler-Benz T80 hade en luftmotståndskoefficient på 0,18, vilket är bättre än Volkswagens enlitersbil XL1. En enorm V12-motor på imponerande 44,5 liter stod för kraften. Uppgifterna om effekten går isär, men den kompressormatade motorn utvecklade mellan 3.000 och 3.500 hästkrafter och hade tidigare suttit i en Messerschmitt Bf 109.
Ingenjörernas utmaning var att pressa upp bilen i 750 km/h på en motorväg i Dessau i januari 1940, men på grund av kriget hamnade den istället undangömd i Österrike. Bilen finns fortfarande kvar, numera på Mercedes museum i Stuttgart. Väl värt ett besök!
Källor: Car Design News, Supercars.net, Mercedes Classic