Audi ger grönt ljus för nya R10 med V10-motor och 850 hk

Inget är officiellt ännu men företagsledningen har gett grönt ljus för en ny supersportmodell – Audi R10. Den nya värstingen får en nyutvecklad V10-motor på 6,0 liter som med dubbla turbos ger 850 hk. Med hybridhjälp blir toppeffekten ännu lite högre. Produktionen av Audi R10 ska starta 2016 och snart får McLaren P1 och Porsche 918 Spyder se upp!

Audi R10 Paris 2014 Illustration: Radovan Varicak/Motor Forecast

Vår illustratör Radovan Varicak har gett sig i kast med att försöka omvandla Audis Le Mans-racers till något för gatbruk. Vår källa i Ingolstad säger att den här illustrationen är ganska lik prototypbilen som testats, framför allt bakpartiet. Illustration: Radovan Varicak/Motor Forecast

Vår källa i Ingolstadt bekräftar att Audis företagsledning nu gett grönt ljus till den länge omtalade supersportbilen som ska placera sig ovanför R8. Den nya Audi R10 hämtar inspiration från racebilarna från Le Mans och får spännande teknik som även ska delas med Bentley, Porsche och Lamborghini.

Redan i början av 2013 kunde vi avslöja att Audi umgicks med planer på en "918-killer" med siktet inställt på supersportvärstingarna från McLaren, Ferrari och Porsche. De planerna bekräftades av Audis företagsledning under Genèvesalongen senare på våren. Sedan dess har det varit "locket på" men nu är alltså de sista besluten tagna – den nya supersportbilen Audi R10 ska byggas.

En prototyp provkördes av berörda beslutsfattare för några veckor sedan och nu är det full fart på utvecklingsarbetet. Att det kostsamma projektet blir av beror på flera faktorer men framför allt handlar det om att kunna dela kostnader inom VW Group.

De tidiga idéerna på en vass dieselsexa (som anknyter till Le Mans) har övergetts och istället utvecklar man en nya 6,0-liters V10-motor som på egen hand kan ge upp till 850 hk. Denna motor kan vid behov kombineras med elmotorer för att som hybridmodell få upp mot 1.000 hk. V10:an får cylinderavstängning och kan vid lägre belastning köras som en V6-motor med de fyra yttre cylindrarna tillsammans med de två cylindrar som sitter i mitten – något som gynnar en jämn temperatur i den stora V10:an.

Nya Audi R10 får en teknisk bygglåda – eller plattform som vi lite slarvigt brukar benämna det – som består av en monocoque i kolfiber. Måttmässigt blir R10 något större än kommande, andra generationen Audi R8. Denna bygglåda kan anpassas och användas av till exempel Porsche för att bygga den modell som saknas i utrymmet mellan 918 Spyder och 911 Turbo S (ska vi gissa på ett pris mellan två–tre miljoner kronor?).

Konkurrensen bland snabba sportbilar som kostar 0,9–1,5 miljoner kronor har hårdnat, inte minst nu när Mercedes-AMG GT S tillkommit. De riktiga supervärstingarna McLaren P1, Ferrari LaFerrari och Porsche 918 Spyder siktar in sig på små serier med prislapp kring sex–tio miljoner. Men det finns ett litet men intressant område kvar för sportbilar med extrema prestanda, prislapp runt två–fyra miljoner kronor och serietillverkning i några tusen exemplar.

Nya Audi R10 blir ett riktigt prestandamonster med begränsad serietillverkning och ett pris i närheten av Porsche 918 Spyder. Men kolfibermonocoquen och V10-drivlinan kan "sippra ner" och användas av Porsche, Lamborghini och Bentley. Porsche umgås redan med planer på att få ner nya V10-motorn i nästa generation Panamera och Bentley är väldigt sugna på att komplettera sitt utbud med en sportig mittmotorvagn – något som skulle tvätta bort "gubbstämpeln" som omgärdar Mulsanne och Flying Spur. Bentley kan också använda nya V10-motorn när det i slutet på decenniet är dags att pensionera W12-motorn.

Samma bygglåda skulle även kunna användas till en "baby-Veyron" till Bugatti, men där är det väl mera tveksamt om man vågar vattna ur varumärket med en sådan "folklig" modell.

Beslutet att bygga Audi R10 är alltså taget för några veckor sedan och det talar mot att det finns ett koncept att visa upp redan till Parissalongen. Men en del källor hävdar att Audi har en överraskning på gång och kanske får vi se något när bilsalongen i Paris öppnar. Helt klart är i alla fall att Lamborghini ska visa upp ett nytt koncept med en 900 hk stark V10-motor – det låter onekligen som samma motor som vi så småningom hittar i Audi R10.

Audi R10 Paris 2014 Illustration: Radovan Varicak/Motor Forecast

Nya värstingen Audi R10 ska se ut som om den rymt från Le Mans. Den långt utdragna "hajfenan" ovanpå motorluckan är en designdetalj som ska få följa med på seriemodellen. Illustration: Radovan Varicak/Motor Forecast

Audi R10 Paris 2014 Illustration: Radovan Varicak/Motor Forecast

Illustration: Radovan Varicak/Motor Forecast

Audi R10 låter helrätt, Porsche 918 Spyder behöver konkurrens!
355
142
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!