Honda kastar ut gammal teknik – kapar 20 procent

Vad sägs om 160 hästkrafter ur en dieselmotor på bara 1,6 liter? Honda uppdaterar också CR-V med en niostegad automatlåda. En ny favoritsuv för svenska bilköpare?
Annons

När bilsalongen i Paris öppnar finns Honda på plats med en uppdaterad version av storsäljaren CR-V. Största nyheten är att Honda fasar ut den gamla dieselmotorn på 2,2 liter till förmån för den mindre 1,6-litersmotorn.

När den uppdaterade versionen av Honda CR-V börjar säljas i mars 2015 kommer en ny version av 1,6-litersdieseln med 160 hästkrafter och 350 Nm, specifikt för Honda CR-V med fyrhjulsdrift. Den svagare varianten på 120 hästkrafter och 300 Nm finns kvar i framhjulsdrivna CR-V.

Dieselmotorn på 160 hästkrafter släpper ut 130 gram koldioxid per kilometer, vilket enligt Honda är elva procent bättre än med den gamla 2,2-litersmotorn. Honda lanserar också en niostegad automatlåda som tillval till 160-hästarsmotorn. Utsläppen ökar då till ”mindre än 135 gram per kilometer”, enligt Honda, men det är ändå 20 procent bättre än med den gamla motorn.

Förutom den nya motorn får Honda CR-V också ett uppfräschat utseende. Den nya fronten bjuder på omdesignade strålkastare, dimljus, grill, hasplåt och stötfångare. Även bakpartiet får ny design med LED-lampor.

Vi provkör: Nya Honda CR-V är lika bra som föregångaren
Läs också: Honda CR-V blir extra snål i Europa
Konkurrenten: Land Rover Discovery Sport – också med 9-stegad automat

Honda kastar ut gammal teknik – kapar 20 procent
Honda kastar ut gammal teknik – kapar 20 procent
Honda kastar ut gammal teknik – kapar 20 procent

Honda kastar ut gammal teknik – kapar 20 procent
Honda kastar ut gammal teknik – kapar 20 procent
Honda kastar ut gammal teknik – kapar 20 procent

Annons
Annons
Rulla till toppen