Pär om nya Jaguar XE: ”Den får mig att dregla”

Nya Jaguar XE är tveklöst den viktigaste modellen för Jaguar på många decennier. Man satsar också stor och har investerat 17 miljarder kronor i den utbyggda fabriken i Solihull. Vår utsända Pär Brandt får sig en första titt på Jaguar XE och kan inte annat än bli imponerad.
Annons

Pär Brandt har tjuvstartat Parissalongen genom att ta en närmare titt på Jaguar XE som ska premiärvisas där. Vi lyfter på luren för att få en lägesrapport.

Hur är läget i Paris, Pär?

Utmärkt! Solen strålar och det är 23 grader varmt, känns som augusti fastän det blivit oktober. Men trafiken är hemsk, det tog över två timmar att komma från flygplatsen till hotellet. Hur är vädret hemma?

 

Det kan vi ta en annan gång… Men vi har förstått att Jaguar satsar stort på nya XE, är det något som BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Audi A4 behöver frukta?

Jag är övertygad om att de måste ha noga koll på hur Jaguar XE utvecklar sig på marknaden. Inledningsvis kan den i volym räknat inte hota den tyska premiumligan men på lite sikt, med fler versioner och ett par karossalternativ till – då kan den bli farlig! Jaguar storsatsar i alla fall och har investerat 1,5 miljarder pund i fabriken i Solihull, det ger 1.700 nya jobb och de kan bygga en XE var 78:e sekund när de fått upp fullt tempo.

 

Vad får du för intryck av Jaguar XE, hur ser den ut i verkligheten?

Faktiskt mycket bättre i verkligheten, jag tyckte XE såg spännande ut redan på bild men här i Paris blir jag golvad. Härlig coupélinje på taket, snygg och diskret men samtidigt personlig. Måste erkänna att mellanklassen aldrig riktigt lockat mig men nu när jag står och tittar på XE blir jag riktigt sugen!

 

Jaguar ställde ut en naken kaross, kan vi se i bildgalleriet, ingen risk att det rostar utomhus?

Nej, det är ju aluminium så karossen kan stå omålad. Däremot är det inte mer än 75 procent aluminium i själva karossen, har jag lärt mig numera. Resterande 25 procent är höghållfast stål, det behövs på vissa ställen och används främst i golvet och i bakre regionen på XE. Vi vet ju sedan första generationen Range Rover att kombinationen aluminium/stål kan rosta något oerhört om man inte särskiljer de två metallerna från varandra. Men det där måste Jaguar ha koll på, hoppas jag. En annan fördel förutom viktminskningen är att aluminium inte kräver lika mycket energi när man nitar och limmar, jämfört med att punktsvetsa stålplåt.

 

På tal om viktminskning, hur mycket lättare är Jaguar XE?

Vi har fått lite mer faktauppgifter här i Paris och om vi ska ta snålbilen Jaguar XE 2,0 diesel med 163 hk, CO2-utsläpp 99 g/km, så ska den väga 1.474 kilo utan förare, med manuell sexväxlad låda. 1.500 kilo med åttaväxlad automat. Den manuella lådan är förresten utvecklad av Jaguar själva. Tyngst är Jaguar XE med 3,0 liters V6 och 340 hk, den väger 1.665 kilo utan förare. Enbart kaross/chassi väger 342 kilo, det är en viktminskning med cirka 200 kilo jämfört med stålkaross – hävdar Jaguar.

 

Nu nämnde du två motoralternativ, hur många blir det vid lanseringen?

Fem totalt. De fyrcylindriga tvålitersmotorerna är utvecklade av Jaguar själva och de ska byggas i en ny motorfabrik, vilket innebär att Jaguar och koncernkollegan Land Rover blir mera självförsörjande när det gäller motorer. Två dieslar erbjuds med 163 hk/380 Nm eller 180 hk/430 Nm, de kompletteras av två 2,0-liters bensinmotorer i samma familj som ger antingen 200 hk/280 Nm eller 240 hk/340 Nm. Längst upp i näringskedjan hittar vi den välbekanta V6:an med 340 hk och 450 hk, den gör 0–100 km/h på 5,1 sekunder.

 

Hur ser det ut förbrukningsmässigt?

Bra. Snålast är alltså dieseln med 163 hk, den har ett CO2-utsläpp på 99 g/km vilket för den skattemässigt gynnad i många länder. Förbrukningen är 3,8 l/100 km, 3,9 med automaten. Dieseln med 180 hk ger 109 g/km, drar 4,2 l/100 km, oavsett manuell eller automat. Bensinfyrorna finns bara med automatlåda och 200 hk-versionen drar 7,5 l/100 km, CO2-utsläpp 179 g/km. Den starkaste bensinfyran ger 240 hk och då blir siffrorna faktiskt desamma, men det är den snälla EU-cykeln som spökar till det.

 

Blir det inga andra motoralternativ, eller fyrhjulsdrift?

Jo, givetvis. Jaguars representanter här vill bara prata nutid och inte alls diskutera det som ska komma. Men man medger att plattformen – eller arkitekturen som det heter – är gjord för både V8-motorer och fyrhjulsdrift. Så visst kommer det en Jaguar XE R längre fram. Och att sälja en premiumsedan i USA utan fyrhjulsdrift är omöjligt, visst blir det 4WD också.

 

Vad mer finns det att berätta om Jaguar XE?

Nästan hur mycket som helst, de har hållit på med teknikseminarium i tre timmar nu och flera av journalisterna har somnat av syrebristen här i rummet. Men det är uppenbart att Jaguar jagat låg förbrukning, det finns många finurliga detaljer som till exempel kullagrad kamaxel för att få ner friktionen och helt elektroniskt styrd oljepump och vattenpump, flöde och tryck justeras efter behov. Elservo är en annan sådan detalj där de lagt mycket krut och det återstår som vanligt att prova detta i verkligheten innan man kan uttala sig med någon säkerhet. Men Jaguars elservo låter lovande.

 

Något att klaga på?

Jaguars internetuppkoppling suger big time och de jäklarna har inte låtit oss provsitta XE. Åtminstone inte ännu. De snackar om ”klassledande takutrymme i baksätet” men det går inte att testa, inte idag i alla fall. Vad jag kan se in genom rutorna är att baksätet sitter oroväckande lågt, risken är att man får knäskålarna upp under hakan. Men i övrigt så är jag mer än nöjd, kan stå i timmar och titta på den vackra aluminiumkarossen!

Annons
Annons
Rulla till toppen