Ford S-Max har premiär i Paris – vi hoppar in

Den mest spännande nykomlingen i Fords Monter i Paris är helt nya, andra generationen S-Max. Den sportiga familjetransportören har fått många entusiastiska ägare och nu är frågan – ska de byta till nya generationen? Vi hoppar in i bilen i Paris för att få de första intrycken.

Ford S-Max har premiär i Paris – vi hoppar in
Ford S-Max får Sync 2 när den är redo att lansera i Sverige till sommaren 2015. De svenska priserna är inte klara ännu.

Andra generationen Ford S-Max kunde vi se som konceptbil på Frankfurtsalongen förra hösten och nu är det äntligen dags att bekanta oss med den seriemässiga S-Max, här på Parissalongen. Det finns dock bara en förseriebil på plats och den har fortfarande en del detaljer som behöver trimmas in. Men det går ändå att bilda sig en första uppfattning om nya Ford S-Max.

Designmässigt är det ingen tvekan om att detta är nya S-Max, släktdragen är tydliga med gamla generationen och det går även att känna igen nya Mondeo. S-Max och Mondeo delar för övrigt plattform och mycket av tekniken, drivlinorna och den elektriska/elektroniska arkitekturen känner vi igen.

Insteget till de två stolarna längst bak är viktig och där tycker jag personligen att Volvo inte lyckats förbättra XC90, det är fortfarande trångt med första fotsteget. Men som ni ser på bilderna i galleriet nedan bjuder nya S-Max på ett mycket generöst utrymme, det är absolut inga problem även för en vuxen att få plats med fötterna och komma in genom dörröppningen. Däremot är stolarna längst bak bara tänkta för vuxna under kortare färder. Tonåringarna kan dock glädjas över 5V-uttag för mobiltelefoner och annan elektronik.

De tre stolarna i mitten kan skjutas i längsled och antingen ge ett riktigt bra benutrymme för sig själva, eller något lite mindre trångt för de längst bak. Spontant känns det inte som att barnen behöver bråka allt för mycket, benutrymmet är bra i båda baksätena. Alla stolar bak kan fälla ner sina ryggstöd till ett horisontellt läge, vilket ger ett helt plant lastutrymme. Står man vid bakluckan och behöver ändra utrymmet finns det knappar till elservo för ryggstöden till de tre stolarna i mitten. Man behöver alltså inte öppna en bakdörr och manuellt stuva om. Om den här servofunktionen blir standard i S-Max återstår att se, de svenska priserna och utrustningsnivåerna är inte färdigförhandlade.

Fram sitter man kungligt i påtagligt mjukt stoppade stolar. A-stolparna är uppdelade på två tvillingpar med ett utrymme i mitten som förbättrar sikten. A-stolparna är förhållandevis smala, men vi får vänta med det slutgiltiga omdömet tills Ford S-Max går att provköra och testa. Instrumenteringen har sina uppenbara likheter med det vi hittar i nya Mondeo. S-Max får Sync 2 när den är redo att lansera i Sverige till sommaren 2015.

Tekniskt baserar sig S-Max på nya Ford Mondeo, som börjar säljas senare i höst.  Motoralternativen på nya S-Max blir 2,0-liters TDCi diesel som finns i tre effektnivåer: 120 hk med sexväxlad manuell låda, 150 hk samt 180 hk som båda kan kombineras med samma manuella låda eller sexväxlad Powershift dubbelkopplingsautomat. Ford hävdar att CO2-utsläppen för dessa tre motorer gått ner i snitt sju procent.

Bensinalternativen blir den nya 160 hk starka och trecylindriga 1,5-liters EcoBoost med manuell låda och en 240 hk stark 2,0-liters fyrcylindrig EcoBoost med automatlåda. Om det även blir hybridbensinare som i Mondeo återstår dock att se. Sexväxlad manuell låda blir standard i S-Max med sexstegad dubbelkopplingslåda som alternativ. En viktig nyhet för S-Max är att även fyrhjulsdrift ska erbjudas, det har inte funnits förut.

 

Missa inte denna läsning:

Ford S-Max – andra generationen officiell, bilder och fakta

 

Det här ser lovande ut, jag tror faktiskt att nya S-Max är ännu bättre än föregångaren!
143
20
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!