Volvos kampanj Made By Sweden, med Zlatan, Volvo XC70 och en omtalad version av Sveriges nationalsång, vann på onsdagen reklamtävlingen 100-wattaren, i kategorin ”Konsument”.
Filmen ”Made By Sweden” är världens näst mest delade reklamfilm under lanseringsveckan samt en av de mest sedda och delade svenska reklamfilmerna någonsin.
– Självklart är vi oerhört glada och stolta över det vi gjort. Vi har i stort sett slagit samtliga Volvos tidigare rekord och blivit en ny benchmark i branschen, säger Per Carleö, marknadskommunikationschef på Volvo Personbilar Sverige.
Motiveringen
”Denna intelligenta kampanj vågade bygga en ny kommunikationsmodell, där alla delar arbetar tillsammans perfekt för att göra skillnad för både varumärke och försäljning. Denna vinnare vågade göra det andra inte vågar och byggde stolthet för hela Sverige.”
– Made By Sweden är en storslagen hyllning till Sverige, Zlatan och Volvo XC70. Vi ville också koppla ihop Volvos XC-produkter med en aktiv livsstil nära naturen, säger Per Carleö, på Volvo Personbilar Sverige.
Kampanjens effekt
* Försäljningen av Volvo XC70 låg 269 procent över mål de fyra första kampanjveckorna.
* Reklamerinran ökade till 75 procent. Det är all time high.
* Antalet som ”byggde” sin bil på Volvos bilkonfigurator ökade med 146 procent (målet var 35 procent).
* 26 timmar efter kampanjstarten var andelen youtube-klick över en miljon och med över 100.000 delningar.
I samma reklamtävling fick Volvo Lastvagnar fick pris för Live Test Series Integrated Campaign, se den omtalade filmen ”Epic Split” med Jean Claude van Damme här.
Läs också:
Volvo och Zlatan fortsätter sitt samarbete. Zlatan dök upp i Volvos monter på Parissalongen, i oktober, och fick då nycklarna till sin nya Volvo XC90 direkt från Volvos Vd, Håkan Samuelsson. Läs mer här.
Reklamtävlingen 100-wattaren arrangeras av Sveriges annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.