Investera i en samlarbil – Saab 9-4X Aero

När såg du en Saab 9-4X Aero senast? Just det, med bara några hundra exemplar tillverkade är Saab 9-4X en framtida samlarbil – speciellt de med låga miltal och fullmatad utrustning. Just en sådan hittar vi i Kiel, Tyskland, med bara 3.370 mil på mätaren. Dags att göra en investering.
Annons

Investera i en samlarbil – Saab 9-4X Aero
Denna lågmilare med full utrustning finns till salu hos Autohaus Lafrentz GmbH i Kiel, Tyskland, som specialiserat sig på Saab och speciellt 9–5 NG och 9-4X. Begärt pris 44.444 euro – ett kap?

Alla har ni nog hört historierna om de klassiska bilmodellerna som några år efter lanseringen stod lite kantstötta och nästan bortglömda i ett hörn hos någon bilhandlare. ”Tänk om jag köpt den där Ferrari 250 GTO som stod nere i Milano och samlade damm. Kostade ju inga pengar på den tiden.”

Men framtidens klassiker rullar fortfarande i trafik. Det gäller bara att klura ut vilka bilar som är unika nog, har en spännande historia och bästa förutsättningarna att bli riktigt åtråvärda om några år. Starkt bidragande skäl till att en bil känns unik är förstås antalet tillverkade exemplar. Det är därför som McLaren P1 och LaFerrari bara tillverkas i några hundra exemplar, annars skulle värdeminskningen göra det svårt att motivera det höga priset.

Saab 9-4X kan bli en framtida klassiker då den knappt hann sättas i produktion förrän pengarna tröt och Saab gick i konkurs. Produktionen av Saab 9-4X startade i GM:s fabrik i Ramos Arizpe, Mexiko, i februari 2011. Saab 9-4X byggdes parallellt med sin systermodell Cadillac SRX och de två delade många komponenter.

Konceptversionen av Saab 9-4X visades på Detroitsalongen 2008 och den seriemässiga versionen fick premiär hösten 2010. När de första bilarna rullade ut till de amerikanska handlarna i juni 2011 var de väldigt efterlängtade då man inte haft något nytt att visa upp på mycket länge. Men som vi alla vet tilltog Saabs ekonomiska bekymmer och trots många ansträngningar tvingades Saab lämna in sin konkursansökan 19 december 2011.

Exakt när den sista Saab 9-4X rullade av bandet och hur många som byggdes är föremål för diskussion. Branschtidningen Automotive News publicerade vid ett tillfälle en uppgift om att General Motors byggde 457 exemplar av Saab 9-4X, vilket etablerats som en ”sanning”. Men de flesta bedömare verkar vara övertygade om att det blev en bra bit över 500 bilar byggda och hos svenska Wikipedia hävdar man att det blev 814 stycken Saab 9-4X. Om det är någon som har säker information i ämnet är ni välkomna att maila oss på redaktionen.

En tredjedel av dessa bilar som byggdes var toppmodellen ”Aero”, med 2,8-liters V6-turbomotor och elektroniskt styrt chassi som standard. Populäraste kulören var svart metallic och silver metallic valdes av ungefär en fjärdedel av kunderna. Att hitta en Saab 9-4X Aero i silver metallic med i stort sett alla kryss ifyllda i tillbehörslistan är därför ovanligt och blir ännu trevligare då bilen bara har 3.370 mil på mätaren.

Bilen ifråga hittar vi hos Autohaus Lafrentz GmbH i Kiel, Tyskland, en handlare som specialiserat sig på ovanliga Saabmodeller. Tittar vi på tyska annonssajten Mobile.de finns det i nuläget bara tre Saab 9-4X till salu. I Sverige hittar vi inga bilar till salu. Begärt pris för denna Saab 9-4X är 44.444 euro. Hos Autohaus Lafrentz GmbH hittar vi även en Hirsch-utrustad Saab 9-5 NG SportCombi – en blivande klassiker den också.

 

Investera i en samlarbil – Saab 9-4X Aero
En Hirsch-utrustad Saab 9-5 NG SportsCombi? Måste vara något av det mest unika vi sett, dessutom med svenska skyltar. Någon som känner till bakgrunden?
Annons
Annons
Rulla till toppen