Eldriven Mercedes B-klass provkörd: En Tesla light?

Pär Brandt fortsätter provköra Mercedes B-klass. Nu sitter han bakom ratten i el-versionen, Electric Drive, som är utvecklad i samarbete med Tesla. Är det en Tesla light?
Annons

Eldriven Mercedes B-klass provkörd: En Tesla light?
Pär Brandt har provkört Mercedes B-klass Electric Drive. Läs en längre och mer detaljerad provkörningsrapport i auto motor & sport nr 24, i butik 13 november.

Hej! Idag har du kört en eldriven Mercedes B-klass. Hur skiljer den sig från vanliga B-klass? 
Utseendemässigt finns små skillnader, bland annat är fronten lätt förändrad. Men det tydligaste är att Mercedes har lekt med ett blått färgtema. I fronten har de horisontella ribborna fått en ljusblåmetallicnyans, blå detaljer hittar man på flera ställen om man går runt bilen. Även i kupén finns dessa detaljer, bland annat är vissa sömmar i läderklädseln är blå. 

Hur är det med utrymmet i kupén, det kan ju krympa i elbilar på grund av batteriet?
Mercedes har lyckas väldigt väl med att integrera batteriet. Batteripaketet ligger under golvet med det märker man inte av. Förmodligen har man använt samma utrymmen som i gas-B-klass, där gastankarna ligger dolda under golvet. När jag provsatt baksätet kunde jag inte märka någon utrymmesskillnad mot vanliga B-klass. Samma sak i bagageutrymmet, utrymmet är intakt.

Hur märker man att Mercedes har samarbetat med Tesla?
Samarbetat med Tesla gäller elkomponenterna, det vill säga elmotorn, batteripaketet – som består av AA-batterier, alltså samma runda batterier som man har i ficklampor. Samarbetet inkluderar även laddaren och omvandlaren som man måste ha för att kunna använda växelströmmen i vägguttaget för att ladda bilen. 

Kan man ladda den på Teslas superchargerstationer?
Nej det går inte. 

Är det en Tesla light?
Om man har kört Tesla och tror att man ska får Teslakänsla, då blir man besviken. Elmotorn i B-klass är på 180 hk och 340 Nm och gör 0-100 på 7,9 vilket är hyggligt snabbt om man betänker att den väger 200 kg mer är dieselbilen och 300 kg men än en framhjulsdriven bensindito. 

Vad kan du säga om att köra den?
Som alla elbilar har den olika körprogram, i det här fallet fyra. Ett av dem innebär att man kan segla, den motorbromsar alltså inte vilket i vissa situationer kan vara smidigt. Sedan finns ett konventionellt elbilsläge för snålkörning när bilen bromsar och därmed laddar så fort man släpper gasen, det finns ett intelligent läge som generar energi utan att det går ut över körningen och ett sportläge med betydligt rappare gasrespons.
Om jag bara kort ska säga något om hur den är att köra så kan man konstatera att den har tyngden emot sig. Mercedes har inte lyckats trolla bort vikten, vilket märks på chassit. För att kompensera vikten är den väldigt hård bak.

Den är ju en direkt konkurrent till BMW i3 – hur är den i jämförelse?
Jag ska berätta i detalj hur dessa två bilar skiljer sig åt. Det är inte lite. Det är två bilar med helt olika filosofier, och det är intressant att Mercedes och BMW har valt så olika vägar. Men detta kommer jag att göra i tidningen, nummer 24 i butik den 13 november. 

Hur lång är räckvidden?
Den teoretiska räckvidden är 20 mil. 

Vad ska den kosta och när börjar den säljas?
De svenska priset är inte klart, men omkring 400.000 kronor. Den kan börja beställas under första kvartalet 2015 och börjar leveras under våren. 

Eldriven Mercedes B-klass provkörd: En Tesla light?
Notera de blå detaljerna.
Eldriven Mercedes B-klass provkörd: En Tesla light?
Klicka för större bild.
Annons
Annons
Rulla till toppen