Nya Audi A6 provkörd – dessutom svenska priser!

Joakim Dyredand är i Tyskland för att provköra uppdaterade Audi A6, en av Sveriges största tjänstebilsfavoriter. Utseendemässigt är förändringarna blygsamma, i sedvanlig Audi-stil. De intressanta nyheterna finns under skalet.
Annons

Hej Joakim! Hur mycket nytt ser vi i Audi A6?

”Det är en minimal facelift. Ett par designförändringar, väldigt på sedvanligt Audi-manér. Men den är snålare med effektivare motorer. Det mest intressanta finns under skalet. Multitroniclådan är helt borta och har ersatts av S-tronic. Det är vi glada för, om den nu bara håller, med tanke på alla problem vi sett med DSG.”

Vilken eller vilka bilar har du kört?

”Audi har tyvärr gjort en liten miss här i Dresden, 150-hästaren 2,0 TDI Ultra finns nämligen inte på plats. Den har visserligen samma snittförbrukning och koldioxidutsläpp som motsvarande 190-hästarsbil. Dessutom saknas själva alfahannen, Audi A6 3,0 TDI Competition med en herrejössesdiesel på 346 hästar. Väldigt synd.”

”Men jag har kört 190-hästaren, den förväntade storsäljaren. Och det är den enda av A6:orna som får en ny typ av fjäder i glasfiberförstärkt polymer. Den är 1,1 kilo lättare än motsvarande stålfjäder, alltså totalt 4,4 kilo lättare. I tidningen (nummer 24, i butik 13 november) berättar hag vad det betyder för körkänslan. Jag vill påstå att det är en väldigt spännande liten fjäder…”

Fick du några frågor från läsarna?

”Ja, det fick jag, och de kommer jag att svara på i tidningsartikeln (nummer 24, i butik 13 november).”


Uppdatering 31/10: I en tidigare version av den här artikeln skrev vi att Audi ska lansera en ny version av A6 med en fyrcylindrig 2,0-liters dieselmotor och fyrhjulsdrift – något som vi och många Audiköpare efterlyst länge. Uppgifterna kom från en tekniker hos Audi som råkade försäga sig.

Men nu hävdar Audi i Sverige att någon sådan modell inte kan bekräftas enligt den information som Audi Sverige har från fabriken i dagsläget.

”Det vi definitivt vet är att den inte kommer i början av nästa år i alla fall”, skriver Irene Bernald, informationschef på Audi Sverige i ett mejlsvar.

Hon hänvisar istället till sexcylindriga Audi A6 3,0 TDI Quattro Sport Edition med 218 hästkrafter.

Nya Audi A6 provkörd – dessutom svenska priser!
Utseendemässigt ingen större förändring på Audi A6.

Prislista på versionerna som säljs inledningsvis:

• I standard ingår Xenon plus och Parkeringassistent, MMI radio plus, Audi Sound, Bluetooth, Förarinfosystem, Mittarmstöd, Fällbart ryggstöd, Multifunktionsratt, Farthållare.
• Sports Edition kostar 3.900 kr och då ingår 18″ alufälgar, sportstolar, sportchassi.
• 2.0 TDI 190 hk ultra blir miljöklassad liksom 150 hk ultra.
• De nya specialfjädrarna till Audi A6 sitter i A6 2.0 TDI 190 hk med normalchassi.

A6 Avant
1.8 TFSI 140(190) kW(hk) 6-växlad/S tronic 381.000/403.000
2.0 TFSI 185(252) kW(hk) S tronic 449.000

2.0 TDI 110(150) kW(hk) 6-växlad/S tronic 357.000/379.000
2.0 TDI 140(190) kW(hk) 6-växlad/S tronic 364.000/386.000

3.0 TDI quattro 160(218) kW(hk) S tronic Introduktionspris med Sports Editon 423.800
3.0 TDI quattro 200(272) kW(hk) S tronic 504.000
3.0 TDI quattro 235(320) kW(hk) tiptronic 553.000
3.0 TFSI quattro 245(333) kW(hk) S tronic 523.000

A6 Sedan
1.8 TFSI 140(190) kW(hk) 6-växlad/S tronic 366.000/388.000
2.0 TFSI 185(252) kW(hk) S tronic 434.000

2.0 TDI 110(150) kW(hk) 6-växlad/S tronic 342.000/364.000
2.0 TDI 140(190) kW(hk) 6-växlad/S tronic 349.000/371.000

3.0 TDI quattro 160(218) kW(hk) S tronic Introduktionspris Sports Editon 408.800
3.0 TDI quattro 200(272) kW(hk) S tronic 489.000
3.0 TDI quattro 235(320) kW(hk) tiptronic 538.000
3.0 TFSI quattro 245(333) kW(hk) S tronic 508.000

A6 allroad
3.0 TDI quattro 160(218) kW(hk) S tronic Introduktionspris Sports Editon 448.400
3.0 TDI quattro 200(272) kW(hk) S tronic 542.000
3.0 TDI quattro 235(320) kW(hk) tiptronic 591.000
3.0 TFSI quattro 245(333) kW(hk) S tronic 561.000

Annons
Annons
Rulla till toppen