Citroën CX fyller 40 år – bilen som gjorde märket konkursfärdigt

Kunglig fjädringskomfort, smart servostyrning, galen reklamfilm och udda design – så skulle Citroën CX skulle ta över efter klassiska DS. Men allt höll på att gå väldigt, väldigt fel. Här är historien om CX-modellen som fyller 40 år i år.

Det dröjde nästan 20 år innan Citroën ersatte DS, och det gjordes med en modell som var så dyr att utveckla att märket i princip hotades av konkurs.

Hett efterlängtad både då och nu: CX 25 GTi Turbo 2. Med ABS-emblem.

Det var verkligen inget lätt uppdrag att ersätta den klassiska och extremt moderna DS-modellen, som visades upp på Parissalongen 1955 inför en helt chockad publikskara. Vilken design! Vilken teknik! Vilken komfort!

Förutom att cementera Citroëns rykte för modern teknik och fantastisk långfärdskomfort hade Citroën DS också en viktig roll i att rädda livet på Frankrikes president Charles de Gaulle när han utsattes för mordförsök.

Ingenjörerna satte igång och det skulle visa sig att ersättaren blev minst lika intressant som föregångaren. Bokstäverna CX är den franska förkortningen för luftmotståndskoefficient och att designa en bil utifrån hur luften flödar runt den var inte helt vanligt i början av 1970-talet.

Citroën CX designades av Robert Opron som också ansvarat för SM och GS. Han gav CX-modellen en så kallad Kammback – ett abrubt avskuret bakparti som minskar luftmotståndet, och som forskades fram av ingenjören och aerodynamikern Wunibald Kamm på 1930-talet. Ett annat exempel på bilar med Kammback-bakdel är Audi A2.

Självklart fick Citroëns nya flaggskepp också den märkestypiska gashydrauliska fjädringen (som för övrigt är utrotningshotad idag – bara C5 har kvar systemet). Ännu mer uppseendeväckande var kanske DIRAVI-systemet – en variabel servostyrning som gav lättare styrning i låg fart och trögare styrning i högre fart. Glöm inte, det är tidigt 1970-tal vi pratar om fortfarande...

Läs också: Citroën C5 – ensam kvar med gasfjädring
Läs också: 10 lyxbilsfakta som får dig att gå i totalspinn

Som om inte den knasiga fjädringen och det tidiga servosystemet vore nog tänkte Citroën också förse CX-modellen med en kompakt wankelmotor. Men det projektet skrotades och Citroën fick istället skohorna ned den större, konventionella och fyrcylindriga motorn från DS under huven.

De 102 hästkrafterna gjorde väl ingen glad och inte heller "prestandaversionen" CX 2200 hade mycket att bjuda på – där höjdes effekten till 112 hästkrafter. Det fanns också en "Economique"-version med modifierad utväxling vilket gav lägre förbrukning för att locka kunder under oljekrisen. En tidig föregångare till dagens miljöbilar, alltså! Senare kom dock både diesel-, GTi- och GTi Turbo-versioner med mer fart, men i en CX är det ju snarare långfärdskomforten än prestandan som är huvudsaken.

Totalt skulle Citroën CX tillverkas i nästan 1,2 miljoner exemplar i hela 17 år, från 1974 till 1991. Den fanns som sedan (kallad Berline), kombi (Break), sjusitsig kombi (Familiale) och i en långversion (Prestige) som verkligen gjorde skäl för sitt namn: den var hela 25 centimeter längre än standardversionen.

Enligt vissa märkesentusiaster, eller citronister som de ju också kallas, var CX den sista riktiga Cittran innan Peugeot tog över kontrollen över bolaget. CX-modellen kostade så mycket att utveckla att Citroën till slut tvingades ge upp majoriteten av bolaget till Peugeot, som höll hårdare i plånboken.

Kul fakta om Citroën CX

• Ratten är enekrad och det finns inga spakar för blinkers eller vindrutetorkare. Allt styrs med knappar bakom ratten. 

• Apropå blinkers ansåg Citroën av någon anledning att de inte skulle återgå när föraren slutat svänga.

• Citroën CX fick ett facelift 1985. Bland annat designades mittkonsolen om vilket gjorde att radion flyttades ned till utrymmet mellan stolarna, där den monterades på sidan.

• CX-modellen tjänstgjorde som både ambulans och kamerabil på grund av fjädringen som höll bilen plan i alla lägen.

• Modellen såldes aldrig officiellt i USA eftersom myndigheterna förbjöd bilar med höjdjusterbar fjädring och en del annan teknik som inte uppfunnits i USA. 

• CX blev favoritbilen för Frankrikes president Jacques Chirac och DDR:s sista statsöverhuvud Erich Honecker.

• Reklamfilmen för Citroën CX med Grace Jones är kanske den konstigaste någonsin. Titta själv här nedan!

Läs också: Frankrikes president väljer Citroën
Läs också: Vi provkör Citroën Cactus: "En typisk Cittra!"
Bildgalleri: Se fler bilder på Citroën CX i galleriet


Källor

Peters garage
Citroënet

Jag älskar gamla Citroënmodeller!
310
54
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!