Förbjuden frukt: Tio bilar som borde säljas i Sverige

Biltillverkarna retas med oss – de bygger flera modeller som vi aldrig ser röken av i Sverige. Här är tio bilmodeller som förtjänar att locka svenska köpare.
Annons

Förbjuden frukt: Tio bilar som borde säljas i Sverige

Förlustmaskinen

Fiat 500e togs fram för att Fiat skulle uppfylla lagarna om nollutsläppsbilar i Kalifornien – men att bara sälja den där är vansinne. Fiat 500 har sålt bra i Sverige och i övriga Europa och självklart borde Fiat också erbjuda en eldriven version av en så pass stadsvänlig bil.

Koncernchefen Sergio Marchionne har till och med erkänt att Fiat går med förlust på 500e. Fiat förlorar motsvarande 100.000 kronor varje gång någon köper ett exemplar. Ta hit den, Fiat!

Läs också: Fiatchefen: ”Hoppas inte ni köper en eldriven Fiat 500”

 

Förbjuden frukt: Tio bilar som borde säljas i Sverige

Snyggaste laddhybriden?

Cadillac har flera gånger gjort försök att inta den europeiska marknaden men ännu har det inte lyckats. Vår testchef Mikael Johnsson blev mycket imponerad av den nya mellanklassmodellen ATS men den stora nyheten sedan dess är förstås den läckra coupémodellen Cadillac ELR.

Prislappen på 550.000 kronor är väl tilltagen för en kompakt coupé men under den snygga karossen finns laddhybridteknik från Chevrolet Volt. Det innebär en bensinmotor och en elmotor där du kan köra fem mil på eldrift.

Förbjuden frukt: Tio bilar som borde säljas i Sverige

Utsläppsfri dagishämtning

Luften i Kina är tidvis extremt smutsig och därför satsar många kinesiska biltillverkare på eldrift. BYD står för Build Your Dreams och även om familjevänliga modellen e6 knappast är någon drömbil skulle den mycket väl kunna fungera även för svenska familjer.

BYD e6 har en uppgiven räckvidd på 20 mil, gör 0–100 km/h på 7,7 sekunder och stoltserar med ett vridmoment på 450 Nm. Inte fy skam för en familjebuss!

Kinesiska biltillverkare ligger ofta efter europeiska när det gäller säkerhet och 2012 började en BYD e6 brinna efter en krock. Frågan är hur väl bilen skulle klara ett Euro NCAP-prov, men tanken på en prisvärd och eldriven familjefraktare är ändå lockande – så länge bilen inte börjar brinna förstås…

Förbjuden frukt: Tio bilar som borde säljas i Sverige

660 kubik cabrioletglädje

Daihatsu Copen är vår ständiga favorit i den minimala cabrioletklassen. Med ett praktiskt plåttak ska den locka japanska bilköpare som är ute efter en bil i det så kallade ”kei car”-segmentet, vilket innebär fördelar för bilar som håller sig under vissa angivna storleksmått.

Låg vikt är nyckeln och då krävs inte mycket mer än en trecylindrig 660-kubiksmotor som tack vare turboladdning ger 65 hästkrafter. Ner med taket och njut!

Läs också: Rolls-Royce Phantom – mot Daihatsu Copen!

Förbjuden frukt: Tio bilar som borde säljas i Sverige

Lyxlimpan du aldrig hört talas om

De tyska biltillverkarna har fått härska i den lyxigaste limousinklassen alldeles för länge. Det behövs fler konkurrenter till Mercedes S-klass, Audi A8 och BMW 7-serie.

Hyundai säljer flera intressanta modeller i USA som vi aldrig ser i Sverige, bland annat mellanklassmodellen Genesis som konkurrerar med BMW 5-serie. Men högst upp i modellprogrammet finns också Hyundai Equus som utmanar i lyxklassen.

Hyundai skryter med en 8-stegad automatlåda, bättre utrymmen än konkurrenterna och V8-motor utan turbo.

Förbjuden frukt: Tio bilar som borde säljas i Sverige

V8-dröm för snickarföretagaren

Snart finns det inte mycket kvar av biltillverkning i Australien men en av de mest australiska biltyperna lär åtminstone hänga med ett tag till. En så kallad ”Ute” är i princip en pickup och självklart dröjde det inte länge förrän någon insåg att man kunde stoppa ned en V8 under huven.

Så det har Holden gjort. En av de mest lovande modellnamnen någonsin är Holden Ute SS V-Series Redline med en 6,0-liters V8-motor med cylinderavstängning på 354 hästar och 517 Nm. Med avdragbar moms lär den bli en dröm för egenföretagaren – men du behöver inte hoppas på någon miljöbilspremie. Vill ha!

Förbjuden frukt: Tio bilar som borde säljas i Sverige

Trimmad el-Smart

Smart Fortwo blev kanske aldrig någon jättehit i Sverige och till viss del kanske det berodde på den lite knepiga automatlådan som växlade ryckigt. Men det problemet kommer man ju undan helt med den eldrivna versionen.

Electric Drive-versionen av Smart Fortwo har elmotor på 75 hästkrafter men finns också i en trimmad Brabusversion (!) med 82 hästar. Räckvidd upp till 14 mil och priset i Tyskland ligger på 175.000 kronor. Förmodligen skulle den bli dyrare i Sverige men vi gillar ändå tanken på en superkompakt elbil för dig som tycker Volkswagen Up är alldeles för stor för parkeringsluckorna…

Förbjuden frukt: Tio bilar som borde säljas i Sverige

Den bortglömda Subarukombin

När Subaru visade nya Legacy tyckte en del auto motor & sport-läsare att bilen inte alls var lika snygg som föregångaren. Kanske kan den här modellen vara ett bättre alternativ?

Kombimodellen Subaru Levorg säljs hittills bara i Japan men skulle mycket väl kunna sno en del kunder från Volvo V70 och Volkswagen Passat här i Sverige.

Subaru Levorg har de rätta rallykänslorna, enligt Nils Svärd som kollade in modellen på bilsalongen i Tokyo. Modellen finns i en toppversion med 300 hästar och 400 Nm – självklart med permanent fyrhjulsdrift.

Läs också: Subaru Levorg: ”Den perfekta kombin för Sverige”

Förbjuden frukt: Tio bilar som borde säljas i Sverige

Den oborstade Opelkusinen

Den sportiga OPC-versionen av Opel Insignia har ett ouppfostrat och högljutt syskon på andra sidan Nordsjön. Den heter Vauxhall VXR8 och ingredienserna låter ungefär som för en gammal amerikansk muskelbil.

Vauxhall VXR8 är bakhjulsdriven och har en kompressormatad 6,2-liters V8-motor på 584 hästkrafter och 739 Nm. Och det finns ingen fjantig dubbelkopplingslåda – här är den en hederlig, 6-växlad manuell låda som gäller.

Priset ligger på 650.000 kronor vilket visserligen är billigare än för många europeiska konkurrenter men också 200.000 kronor mer än för Insignia OPC. Vi vill ha hit Vauxhall VXR8 ändå!

Förbjuden frukt: Tio bilar som borde säljas i Sverige

Den halvhemliga Volvon

Även om Volvo till stor del är svenskt finns faktiskt en modell vi fortfarande inte sett röken av på svenska vägar. Den förlängda versionen av S60 bjuder på ett fint baksäte och skön uddastämpel, men ser inte på något sätt konstigt förlängd ut. Dessutom kommer Volvo S60 L som laddhybrid.

”Fyrcylindrig bensinmotor på 235 hästar med en elmotor på 70 hästar. Väldigt mycket mer attraktivt än den dieselkombination som säljs i Europa. Men bäst av allt: körsträckan på el uppges vara åtta mil! Uppgiven förbrukning är 2,1 l/100 km. Där slår kina-Volvon exempelvis nya Volkswagen Passat GTE”, skrev Alrik Söderlind i blogginlägget där han förklarar att han gärna skulle köpa en Volvo S60 L.


Läs också: Hela listan: Europas konstigaste trafikregler
Lista: Här är årets floppar i försäljningsstatistiken
Läs också: 10 lyxbilsfakta som får dig att gå i totalspinn
Volvo 240 fyller år – 10 roliga fakta om klassikern

Annons
Annons
Rulla till toppen