Är sportbilarnas tid förbi? Så skulle man kunna tolka det senaste uttalandet från BMW:s försäljningschef Ian Robertson.
”Sportbilsmarknaden är ungefär hälften så stor som den brukade vara. Efter 2008 kollapsade den helt. Jag är inte helt säker på att den kommer återhämta sig”, sade han i en intervju vid BMW:s huvudkontor i München under tisdagen, enligt Automotive News.
Tidigare var sportbilen en statussymbol, men den rollen har istället tagits över av suvar och crossoverbilar – åtminstone i Europa. I Kina finns också den dåliga luften att ta hänsyn till för cabrioletköpare – föroreningarna får rika köpare att välja en limousin med chaufför istället.
Ett resultat av den sjunkande sportbilsförsäljningen är att BMW nu ska samarbeta med Toyota för att utveckla en ny sportbil, och därmed dela på kostnaderna. Att erbjuda en snabb sportbil i modellprogrammet bidrar fortfarande till att stärka varumärket, enligt BMW.
Läs också: Toyota och BMW bygger sportbil tillsammans
Läs också: BMW och Toyota bygger hybridsportbil med kondensatorer