Första gången vår testchef Mikael Johnsson provkörde Cadillac ATS, förra hösten, blev han verkligen överraskad: ”Vad jag än hade väntat mig av en ny Cadillac så var det inte det här: Vilken styrrespons! Vilken chassikontroll! Vilken attack!”
Det är helt uppenbart att Cadillac ATS vill vara ett exklusivt, annorlunda alternativ till tyska premiumligan (Audi, BMW och Mercedes). I Europa säljs modellen med 2,0-liters turbofyra som ger 276 hk och 353 Nm mellan 1.700–5.500 rpm. Men för att hävda sig mot tyskarna behövs det förstås en ännu sportigare modell och här är den – Cadillac ATS-V Coupé.
De första bilderna läckte ut hos amerikanska Road & Track men de fick tydligen smisk på fingrarna av Cadillac och drog tillbaka artikeln. Men ingen kan hejda det som en gång läckt ut på nätet och här har vi de första bilderna, rätt små men man får ändå ett gott intryck av hur Cadillac ATS-V Coupé gestaltar sig.
V6-motorn på 3,6 liter får andningshjälp av dubbla turboaggregat och det ger en toppeffekt på 450 amerikanska hp, eller 455 hk/335 kW som vi anger effekten här i Europa. Cadillac ATS-V Coupé bibehåller givetvis bakhjulsdriften från vanliga ATS och trevligt nog får modellen sexväxlad manuell transmission som alternativ till den åttastegade automatlådan. Vridmoment och prestandasiffror är inte kända ännu.
Cadillac ATS-V Coupé får världspremiär på Los Angeles Auto Show som öppnar för media 18 november. Bilsalongen är öppen för publik mellan 21–30 november. Cadillac ATS-V Coupé följs senare av en fyrdörrars sedanmodell. Båda modellerna har testats flitigt på Nürburgring och finns det minsta chans att Cadillac lyckats slå varvtiderna som BMW M3 och M4 satt lär vi snart få reda på det.