När Mercedes valde att väcka liv i det klassiska lyxmärket Maybach gjordes det med två extremt dyra modeller som skulle konkurrera med Rolls-Royce. Men någon succé blev det verkligen inte och när miljardförlusten och floppen var ett faktum lades modellerna ned.
Men nu är Maybach tillbaka. På bilsalongen i Los Angeles finns nya Mercedes-Maybach S 600, som den kallas, och det handlar om en Mercedes S-klass som förlängts med 20 centimeter till imponerande 5,45 meter.
Det är förstås baksätet som är huvudsaken och baksätespassagerarna kan njuta av bättre benutrymme tack vare 20 centimeter längre axelavstånd. Enligt Mercedes är detta världens tystaste bil.
Mercedes-Maybach S 600 får en 6,0-liters V12-motor som gör att 0–100 km/h klaras av på mindre än fem sekunder. Vridmomentet på 830 Nm finns tillgängligt redan från 1.900 r/min.
Läs också: Köp en Maybach – få 700.000 i rabatt
Läs också: Maybach: Tre miljoner i förlust – per bil!
I baksätet finns alltså rejält med plats för de båda passagerarna, som också kan njuta av oändliga inställnignsmöjligheter för fåtöljerna, flera olika massagelägen och ett öppningsbart panoramatak. Som tillval finns Magic Sky Control som gör att glaset kan tonas för att undvika direkt solljus och tempererade mugghållare.
Mercedes lanserar också två ”snikversioner”, om uttrycket tillåts, av den nya Maybachmodellen. S 550- och S 400 4Matic-versionerna ska säljas på ett fåtal marknader, bland annat i Kina, där just S 400 4Matic hamnar i en mer gynnsam skatteklass. Den har en 3,0-liters V6-motor och fyrhjulsdrift.
Prislappen hamnar den här gången på omkring två miljoner kronor, vilket är betydligt billigare än gamla Maybach 57, som var nästan en miljon kronor dyrare. Det är tydligt att Mercedes siktar in sig på Bentley Mulsanne och Rolls-Royce Ghost – inte toppmodellen Phantom.
Läs också: Nu gör lyxbilsmärket Maybach comeback
Dagens köp: Maybach 57 med brutal värdeminskning