Det dröjer säkert ett år till innan Mazda presenterar nya MX-5 i provkörningsbar form. Receptet är lika nervkittlande som alltid: sugmotor fram, manuell låda och bakhjulsdrift. MX-5 är världens mest sålda tvåsitsiga roadster och nära en miljon bilar har tillverkats sedan starten 1989.
MX-5 påminner i sitt nya utförande om Jaguar F-Type och det är ingen dålig jämförelse. De nätta proportionerna till trots sitter man riktigt fint men jag saknar en ratt som är ställbar i längsled. På visningsprototypen på Los Angeles Auto Show är det endast höjdinställning.
Alla som någonsin kört en MX-5 vet varför man har så kul; den nära kontakten med alla fyra hjulen – ett i varje hörn, en styrning som är befriad från drivaxlar och en växelspak som skjuter direkt upp ur växellådan ger en underbar känsla.
Mazda ska med fjärde generationen även starta en global racingserie med en entypsracer: MX-5 Cup. Vinnarna av respektive serier får sedan mötas i en superfinal på Mazda Raceway Laguna Seca. Totalsegraren får då möjlighet att testa Mazdas IMSA-racer. Vem sponsrar mitt team i MX-5 Cup?
Läs också: Två generationer Mazda MX-5 Miata – vilken är bäst?
Läs också: Nya Mazda MX-5 Miata – här är alla fakta och bilder