Bränsleskandal: Ny Lexus drar 62 procent mer

Hybridbilen Lexus NX 300h ska vara en av de snålaste suvarna i klassen – men den är hela 62 procent törstigare än Lexus utlovar. De dieseldrivna konkurrenterna är betydligt snålare i vårt förbrukningstest.
Annons

Bränsleskandal: Ny Lexus drar 62 procent mer
Lexus NX 300h är klart törstigast i vårt stora suv-test, trots att den på papperet ska vara en av de snålaste.
Bränsleskandal: Ny Lexus drar 62 procent mer
Stort suvtest i senaste numret – klicka för att läsa.

Lexus NX är den nya suven som ska slåss i samma klass som BMW X3 och Volvo XC60, och detta är en av märkets viktigaste lanseringar någonsin. Nu ska Lexus inte bara sälja bilar med rationella argument, som hög kvalitet och nöjda kunder, utan också med mer emotionella argument, som design och ”vill ha-känsla”.

I senaste numret testar vi hybridmodellen Lexus NX 300h mot fyra konkurrenter och det är enbart Lexus som har hybriddrift. Fördelen är enligt Lexus en mjuk gång och låg förbrukning – den uppges till 5,3 l/100 km – mindre än exempelvis dieseldrivna Mercedes GLK 220 CDI 4Matic, som ska dra 6,2 l/100 km.

Men när vi mäter den verkliga testförbrukningen på vår särskilt utvalda testrunda faller Lexus NX igenom totalt. Förbrukningen ökar med hela 62 procent till 8,6 l/100 km. Konkurrenten Mercedes GLK drar ”bara” 13 procent mer jämfört med uppgiven förbrukning och klarar sig på 7 l/100 km.

Det här är inte första gången som en hybridbil faller igenom i vårt förbrukningstest, som innehåller en stor del landsvägskörning. Där ligger de tunga batterierna bilen till last och elmotorn i Lexus NX jobbar bara i farter upp till 65 km/h. Den officiella förbrukningscykeln innehåller en betydligt större del stadstrafik där Lexus NX kan utnyttja hybridtekniken bättre.

”Hade testet inkluderat stads- och tätortskörning i större utsträckning hade utfallet med stor säkerhet sett annorlunda ut. Det certifierade värdet är ett resultat av körcykelns utformning där stadskörning är en viktig del som påverkar helheten vilket ert resultat visar”, säger Bengt Dalström, pr-chef på Toyota i Sverige.

Fredrik Langendorf, som är testredaktör på auto motor & sport, är inne på samma linje.

”Hybrider kan i princip bara ta ut sina fördelar i ryckig stadstrafik. Vid inbromsningar är generatorn med och hjälper till. Det laddar batteriet som elmotorn avlastar bensinmotorn med. Förbrukningen sänks, det här är något som verkligen fungerar. I stadstrafik. På landsväg, i farter från 70 km/h och uppåt, kan de flesta hybridbilar inte köras på el”, säger Fredrik Langendorf, testredaktör på auto motor & sport.

Läs också: Bränslebluffen: Diesel en miljöbomb på vintern
Läs också: Bränslebluffen: Så optimeras bränslesiffrorna
Läs hela testet: Lexus NX mot fyra konkurrenter


Jämför själv – så mycket ökar förbrukningen

Tillverkarnas uppgivna förbrukningssiffra stämmer sällan överens med verkligheten, något vi skrivit om tidigare i artikelserien Bränslebluffen. Vi har testat Lexus NX mot fyra konkurrenter och bland annat undersökt den verkliga förbrukningen. Här är resultatet. Längre ned kan du läsa hur vi kört.

Bränsleskandal: Ny Lexus drar 62 procent mer

BMW X3 xDrive20d (automat)
Uppgiven förbrukning: 5,2 l/100 km
Verklig förbrukning: 7,7 l/100 km
Skillnad: 48%

Bränsleskandal: Ny Lexus drar 62 procent mer

Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi-R 4WD (automat)
Uppgiven förbrukning: 7,6 l/100 km
Verklig förbrukning: 8,4 l/100 km
Skillnad: 11%

Bränsleskandal: Ny Lexus drar 62 procent mer

Lexus NX 300h E-Four F-Sport (automat)
Uppgiven förbrukning: 5,3 l/100 km
Verklig förbrukning: 8,6 l/100 km
Skillnad: 62%

Bränsleskandal: Ny Lexus drar 62 procent mer

Mercedes GLK 220 CDI 4Matic (automat)
Uppgiven förbrukning: 6,2 l/100 km
Verklig förbrukning: 7 l/100 km
Skillnad: 13%

Bränsleskandal: Ny Lexus drar 62 procent mer

Volvo XC60 D4 2WD VEA (manuell)
Uppgiven förbrukning: 4,5 l/100 km
Verklig förbrukning: 6,7 l/100 km
Skillnad: 49%


Så körde vi förbrukningsrundan

I det här testet körde vi tio mil motorväg och därefter drygt 20 mil på landsväg. Just landsvägskörningen är extremt ryckig med många start och stopp längs vägen för exempelvis förarbyte och betygsättning.


Läs också: Hela listan: Så mycket bluffar tillverkarna
Läs också: Test av trimchip: Mer effekt och lägre förbrukning – stämmer det?
Läs också: Luftkonditionering ger högre förbrukning i hybrider
Läs hela testet: Lexus NX mot fyra konkurrenter

Annons
Annons
Rulla till toppen