Tjänstebilsdrömmen: Så mycket sparar du på att välja en laddhybrid

Laddhybriden är rena tjänstebilsdrömmen – men inte för företaget. Vår granskning visar att både Toyota Prius Plugin Hybrid och Volkswagen Golf GTE är billigare än Volvo V70 för föraren. Det är företaget som får stå för en stor del av kostnaden.
Annons

Tjänstebilsdrömmen: Så mycket sparar du på att välja en laddhybrid
Volvo V70 är inte längre tjänstebilsvalet nummer ett – många laddhybrider är billigare att köra, åtminstone för föraren.
Tjänstebilsdrömmen: Så mycket sparar du på att välja en laddhybrid
Stor granskning av de mest förmånliga tjänstebilarna i senaste numret. Klicka för att läsa!

Det finns ett enkelt sätt att kapa kostnaderna för din nästa tjänstebil ordentligt: skippa de vanliga förbränningsmotorbilarna och välj istället en laddhybrid. Många av dem klassas som supermiljöbilar och blir extremt förmånliga att ha som förmånsbil.

I senaste numret visar vi exakt hur stor skillnaden är mellan att ha en dieselbil, en elbil eller en laddhybrid som tjänstebil. Ett exempel är nya Volkswagen Golf GTE, som klarar omkring fem mil på eldrift och som kostar föraren 630 kronor i månaden. Jämför det med en Volvo V70 D4, som visserligen är en större bil, men som kostar hela 3.047 kronor i månaden.

Men det finns också en stor nackdel med laddhybriderna: det är företaget som får stå för en stor del av smällen. Det är inte säkert att alla företag erbjuder sina anställda tjänstebilar med den senaste tekniken – det kan drabba andrahandsvärdet och totalkostnaden för hela innehavet.

Läs också: Diesel regerar – men många kan tänka sig en laddhybrid som tjänstebil
Läs hela testet: Så väljer du rätt tjänstebil

Elbilen Tesla Model S är en drömtjänstebil för många, särskilt som den kostar föraren 1.977 kronor i månaden – omkring en tusenlapp mindre än för Volvo V70 D4. Men här drabbas företaget av en ordentlig smäll på hela 19.363 kronor i månaden. Det är dubbelt så mycket som Volvon.

Anledningen är högt inköpspris och osäkert andrahandsvärde, enligt Anders Ödahl, som är redaktör på tjänstebilskonsulten Ynnor.

”Då hjälper det inte att bilen nästan inte kostar någonting att köra. Oavsett om den är eldriven, som i fallet Tesla, där vi satt laddkostnaden för elbilar till 1,60 kronor per mil, eller om det är en elhybrid”, säger han.

Föraren tjänar på den låga driftkostnaden eftersom hen betalar allt bränsle och sedan får betalt för tjänstekörningen. Den skattefria schablonen är 9,50 kronor per mil för alla bränslen, inklusive elbilar och laddhybrider, utom diesel.

Enligt Anders Ödahl är det framför allt förmånsvärdet som avgör om det är ett bra tjänstebilsval.

”Att förmånsvärdet blir så mycket högre för Porsche Cayenne än för Tesla Model S, som kostar ungefär lika mycket, beror på att förmånsvärdet för bland annat elbilar och elhybrider ska beräknas på närmast jämförbara bil”, säger han.

Läs också: Försäljningen av etanolbilar har havererat fullständigt
Läs också: Diesel och fyrhjulsdrift när svenska tjänstebilister får välja 

Tjänstebilsdrömmen: Så mycket sparar du på att välja en laddhybrid
Klicka för att se grafiken i ett större format.
Annons
Annons
Rulla till toppen