BMW följer efter Volvo

De som gillar välljud kan ser fram emot ett nytt alternativ hos BMW. Envisa rykten hävdar att BMW gör som Volvo, startar ett samarbete med brittiska audioföretaget Bowers & Wilkins. Först ut med det nya superljudet blir nästa generation BMW 7-serie. Men vem väljer BMW bort – Harman-Kardon eller Bang & Olufsen?
Annons

Enda stället där man kan lyssna på sin egen favoritmusik – och vara helt i fred – är bilen. Det är en erfarenhet som delas av många och bra musik kan verkligen förhöja njutningen under bilfärden.

Men allt musikaliskt nöje bakom ratten förutsätter ju förstås att ljudanläggningen kan förmedlar välljudet på bästa sätt. Bra förstärkare, fina högtalare och en god signalbehandling är det som gäller. Allt fler använder numera komprimerad mp3-musik istället för att ha CD-skivor som ljudkälla och då ställs det extra höga krav på signalbehandlingen.

Att bygga bra ljud i en bil är en konst som få behärskar. Det går att skriva tjocka böcker om hur en ljudanläggning ska var konstruerad men som musikälskare får man som regel nöja sig med att kryssa i rätt ruta i tillvalslistan. Att bygga om en hel ljudanläggning i en ny bil är inte sällan både svårt och dyrt – även om det finns många exempel på väldigt fina, specialbyggda anläggningar.

Riktigt bra ljud i bilar har historiskt sett handlat om att riva ut allt original och bygga nytt. Av någon underlig anledning försummade biltillverkarna detta område under många decennier. Men på 80- och 90-talen började allt fler biltillverkare anstränga sig lite extra och tog hjälp utifrån, först från eftermarknaden och sen från de företag som byggde hem-hifi. Det är därför vi nu kan se varumärken i bilarna som vi känner igen från de produkter som man kan köpa till hemmet. Blaupunkt och Philips försvann för att ersättas av betydligt mera påkostade ljudanläggningar från exempelvis Bose, Harman-Kardon, Burmester, Mark Levinson, Dynaudio, Bang & Olufsen och Bowers & Wilkins.

Som vi berättat förut har Volvo vänt sig till brittiska Bowers & Wilkins för sin mest avancerade anläggning i nya XC90. Här på redaktionen har vi bara haft några korta tillfällen att provlyssna, bland annat när XC90 visades på Parissalongen, men det låter lovande. Bowers & Wilkins har också en smart idé som går ut på att inte bygga en baslåda inuti bilkupén, utan låta själva kupén bli en högtalarlåda. Exakt hur bra detta låter får vi återkomma till efter årsskiftet då vi förhoppningsvis snart får låna en pressbil för utvärdering.

Som de flesta vet använder sig BMW av två leverantörer för att skapa välljud: Harman Kardon och danska Bang & Olufsen. Envisa rykten på nätet gör gällande att BMW slutit ett avtal med en ny leverantör, nämligen Bowers & Wilkins. Denna nya toppanläggning ska debutera i nästa generation BMW 7-serie som väntas premiärvisas på hemmaplan nästa höst då Frankfurtsalongen slår upp sina många portar.

Om uppgifterna stämmer innebär det att BMW har tre leverantörer för sina finare musikupplevelser, vilket kanske är en för mycket. Både Bang & Olufsen och Bowers & Wilkins är typiska ”highend-produkter” med mycket snygg finish och en prislapp som kan framkalla hjärtstillestånd hos en smålänning. Finns det plats för båda hos BMW eller är det kanske Harman-Kardon som får lämna skutan? Vi vet inget säkert ännu men dimridåerna lär skingra sig till nästa höst när vi springer mellan mässhallarna i Frankfurt.

 

Missa inte denna läsning:

Nya Volvo XC90 – projektledaren berättar allt om nya bilen

 

BMW följer efter Volvo
Brittiska audioföretaget Bowers & Wilkins har varit verksamma i flera decennnier och vet hur en snygg anläggning ska se ut. Ett typiskt kännetecken för Bowers & Wilkins är den gula högtalarkonen, tillverkad i kevlar. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen