Försäljningen faller fritt – så ska märket göra comeback

De senaste sju åren har Hondas försäljning på den europeiska marknaden halverats – men nya modeller, en niostegad automatlåda och starkare dieselmotorer ska locka nya köpare.
Annons

Det är sju år sedan Honda hade sin högsta försäljningssiffra någonsin i Europa – 2007 såldes 314.000 bilar, vilket gav en marknadsandel på två procent.

Men sedan dess har både försäljningen och marknadsandelen halverats. 2013 såldes 140.000 bilar vilket gav en marknadsandel på 1,1 procent.

Nu satsar Honda på nya modeller och en delvis ny organisation för att rädda de dåliga försäljningssiffrorna. Det är framför allt nya suven HR-V som Honda hoppas ska bli populär. Den ger sig in i samma klass som Nissan Juke och Mini Countryman.

Läs också: Hondas nya nollutsläppsbil kommer 2015
Senaste spionbilderna: Här kommer Honda Civic Type R

”Vi har väntat i några år på nya produkter, och nu kommer de. Jag tycker vi har en slimmad organisation som kan ta sig framåt, och lönsamheten kommer i samband med det”, säger Philip Ross, försäljningschef på Honda i Europa till Automotive News.

Honda HR-V ska locka nya och yngre köpare till märket och ger sig in i ett segment som beräknas växa sig dubbelt så stort som idag fram till 2020, enligt siffror från IHS Automotive.

Dessutom lanseras en ny generation av småbilen Jazz. Dieselmotorn på 1,6 liter får ett effekttillskott till 160 hästkrafter vilket gör att den gamla (och törstigare) 2,2-litersdieseln kan fasas ut, suven CR-V kommer med en niostegad automatlåda från ZF och 2015 lanseras också den efterlängtade Type R-versionen av Honda Civic.

Läs också: Honda NSX närmar sig serieproduktion
Läs också: Hondas nya suv ska utmana Nissan Qashqai

Annons
Annons
Rulla till toppen