Preem: ”Många vill tanka förnybart, men inte betala för det”

Om några år kan 40 procent av bensinen och hela 70 procent av dieseln vi tankar vara förnybar – men det kräver politiska beslut, enligt Sören Eriksson på Preem. "Det finns mer skog än någonsin att utvinna bränsle av", säger han.
Annons

Preem:
Preem testar just nu syntetisk bensin gjord på lignin, som är en biprodukt i pappers- och massaindustrin, och som kan blandas i fossil bensin i vilka proportioner som helst.

Syntetisk bensin snart verklighet

Preem räknar med att till en början kunna använda mellan ett och två miljoner ton lignin årligen, vilket motsvarar ungefär 20–30 procent av den totala tillgången i Sverige. Två miljoner ton lignin skulle kunna ge bensin motsvarande drygt hälften av den totala årsförbrukningen i Sverige. Den syntetiska bensinen ska kosta några tiotals ören mer per liter än fossil bensin.

En av de viktigaste miljöfrågorna är vilket bränsle som bilägarna ska köra på. För några år sedan blev etanol populärt i Sverige, men sedan kom dieselbilsboomen.

Enligt Sören Eriksson, som är raffinaderiutvecklare på Preem, kan många tänka sig att tanka förnybara bränslen – men få är villiga att betala mer för att tanka förnybart jämfört med att tanka fossilt.

Förnybara bränslen kostar mer att framställa än fossila. Idag är skillnaden mellan tre och fyra kronor per liter, enligt Sören Eriksson, men om några år kan merkostnaden vara nere i två kronor per liter.

”Det är svårt att ta igen om man inte skattesubventionerar de förnybara bränslena”, sade han på Stora Tjänstebilsdagen.

Läs också: Diesel och fyrhjulsdrift när svenska tjänstebilister får välja
Läs också: Naturgummi från maskrosor kan ge billigare däck
Läs också: Frankrike på väg förbjuda dieselbilar för att minska utsläpp

Att blanda in en viss del förnybara bränslen i dagens fossila bränslen är också fullt möjligt. Bensinen kan bestå av 40 procent förnybara bränslen och för diesel är siffran 70 procent, utan att motorn tar skada. Den förnybara delen består framför allt som skogsavfall.

”Det finns mer skog än någonsin att utvinna bränsle av.”

Enligt Sören Eriksson ligger problemet nu inte på den tekniska sidan, utan hos politikerna.

”Och det kommer nog ta tid innan man får till det här.”

97 procent av alla svenska bilar går på antingen bensin eller diesel, och siffrorna för nybilsregistreringar visar att både bensin- och dieselbilar ökar ytterligare.

”Ska man få till någon förändring måste man byta bränsle”, säger Sören Eriksson.

Läs också: Bensin och diesel är borta 2030
Partikelchock: Bensinbilar smutsigare än dieselbilar!
Läs också: Försäljningen av etanolbilar har havererat

Annons
Annons
Rulla till toppen