Kia missar sista stjärnan – medan Audi får toppbetyg

I den senaste testomgången från Euro NCAP blir det full pott för två av fyra bilar: Audi A3 Sportback E-tron och Jeep Renegade. Däremot blir det bara fyra stjärnor för Kia Soul och den eldrivna versionen Soul EV.
Annons

Laddhybriden Audi A3 E-tron klarar sig bra i den senaste testomgången från Euro NCAP. Betyget blir fem stjärnor, men det finns ändå några detaljer att kritisera.

Dels blåstes inte krockkudden för föraren upp tillräckligt, vilket kan öka risken för skador eftersom föraren då kan slå huvudet i ratten. Dels finns en ökad risk för skador på överkroppen vid en sidokollision.

Skyddet för barn fick bra betyg men knappen för att stänga av passagerarkrockkudden är inte standard på den tyska marknaden (det är den dock i Sverige). Den aktiva motorhuven skjuts upp om föraren kör på en fotgängare. I den här prisklassen kan man också tycka att autobroms borde vara standard.

Även nya Jeep Renegade blev femstjärnig med utmärkt skydd för vuxna, även vid en sidokollision, men whiplashskyddet kunde vara bättre. Ett autobromssystem finns som tillval och enligt Euro NCAP fungerar det bra.

Läs också: Tesla Model S får toppbetyg – Suzuki misslyckas
Läs också: Nya toppbetyg – men Opel Corsa och Mini får skämmas

Riktigt lika bra gick det inte för Kia Soul som får klara sig med fyra stjärnor, trots att det är en nyutvecklad bil. När Euro NCAP inspekterade bilen efter testet visade det sig att flera svetspunkter hade släppt när fronten trycktes in. Det skapade en spricka i fotutrymmet.

Även i sidokollisionstestet stötte Kia Soul på problem. Skyddet för överkroppen får visserligen godkänt men inte mer än så. Enligt Kia har nytillverkade bilar en annorlunda airbag som ger bättre skydd, och ägare som köpt en Soul när den var helt ny ska kontaktas av Kia för att få krockkudden utbytt.

Barnskyddet kritiseras framför allt för att bröstet och nacken belastas hårt vid en frontalkollision, men i övrigt får skyddet av barn bra betyg. För fotgängare är de hårda A-stolparna ett problem. Varken filhållningsassistent eller autobroms finns ens som tillval.

Euro NCAP har också tittat närmare på den eldrivna versionen Kia Soul EV, som faktiskt får något bättre betyg för skydd av vuxna (84 procent) jämfört med Kia Soul med förbränningsmotor (75 procent).

Läs hela resultatet hos Euro NCAP

Läs också: Euro NCAP krocktest: Oväntad miss av BMW i3
Läs också: BMW svarar på kritiken från Euro NCAP

Annons
Annons
Rulla till toppen