Burt Reynolds berömda filmbil såld

Efter att kultrullen ”Nu blåser vi snuten” var färdigfilmad fick huvudskådespelaren Burt Reynolds en svart Pontiac Firebird Trans Am som användes vid marknadsföringen av filmen. Bilen har varit i Burt Reynolds ägo sedan 1977 men såldes nyligen på auktion för 480.000 dollar, 3,7 miljoner kronor. Mycket pengar, men det finns flera värdefulla filmbilar som kostat mångdubbelt större belopp.
Annons

Kan en bil ha huvudrollen i en film? En del skulle nog hävda att det har förekommit några sådana bilar genom filmhistorien. Exempelvis DeLorean i ”Tillbaka till framtiden” och Folkvagnen ”Herbie” i filmen med samma namn. Andra bilar som haft mycket stor betydelse i filmer är de som James Bond använt, liksom de olika varianterna av Batmobile.

En annan bilmodell som gjort sig själv odödlig är den svarta Pontiac Firebird Trans Am av årsmodell 1977 som kördes av Burt Reynolds i actionkomedin ”Nu blåser vi snuten”. Det var på den tiden som man bemödade sig om att göra bra titlar på svenska till filmer, originaltiteln var ”Smokey and the Bandit”. Från början var projektet tänkt som en lågbudgetfilm, men Burt Reynolds fick se manus och klev in som ”filmstjärna” vilket ökade budgeten rejält. Filmbolaget blev dock skraja och drog ned budgeten i sista minuten, vilket ledde till en total omplanering av produktionen. Den som tittar noga upptäcker massor av små fel och ologiska skutt i manus. Men what the heck – det blev ju bra ändå!

Bo ”Bandit” Darville (Burt Reynolds) och hans lastbilskompis Cledus ”Snowman” Snow (Jerry Reed) ska smuggla Coors-öl till Texas men får lagens långa arm efter sig i form av sheriffen Buford T Justice. Kvinnliga huvudrollen Carrie spelas av Sally Field som nyligen flytt från bröllopet med sheriffens son Junior, som inte är den vassaste kniven i lådan. Och då förstår vi att polisjakten snabbt nog blir en personlig vendetta.

Filmen blev omåttligt populär på sin tid och står sig än idag. Fina skådespelarinsatser, frejdig berättarteknik, våghalsiga stunts (det här var innan datoranimeringen) och inte minst riktigt bra biljakter gjorde att många gick ut ur biosalongerna med ett speciellt förhållande till just Pontiac Firebird Trans Am.

De av er som minns filmen undrar nog hur någon av bilarna kunde överleva filmscenerna. Det är helt rätt tänkt, tre svarta Firebird Trans Am användes till filmningen och endast en var i hjälpligt, körbart skick när filmjobbet avslutades. Men Burt Reynolds köpte en specialgjord, svart Pontiac Firebird Trans Am av årsmodell 1977 och den användes i marknadsföringen av filmen. Trans Am-modellen hade lanserats några år tidigare och försäljningen dubblerades på två år, tack vare draghjälpen från filmen.

Den Pontiac Firebird Trans Am som Burt Reynolds ägt utmärks bland annat av ett speciellt emblem och namnet ”Bandit”. Bilen har förblivit i Reynolds ägo sedan 70-talet men nyligen deklarerade skådespelaren att han ”tröttnat på sitt gamla liv” och lät därför auktionera bort flera ägodelar. Auktionsfirman Julien’s väntade sig ett pris kring 60.000–80.000 dollar för bilen men det blev en het budgivning ända upp till det klubbade priset på 480.000 dollar, cirka 3,7 miljoner kronor.

Även om priset kan tyckas högt räcker det bara till en 15:e plats när det gäller de mest dyrbara ”filmbilarna”. På 14:e plats hittar vi den enda privatägda DeLorean som överlevde filmen ”Tillbaka till framtiden”, såldes 2011 för 541.000 dollar. Elfte plats på listan har ”Eleanor” från filmen ”Gone in 60 Seconds”, en specialbyggd Shelby Mustang GT500 från 1967. Auktionerades ut för prick en miljon dollar 2013.

Den Aston Martin DB5 som James Bond (Sean Connery) rattade i filmerna Goldfinger och Åskbollen hade en mängd specialvapen och skydd. När man pratar marknadsföring så är just Aston Martin DB5 en av de bästa produktplaceringarna någonsin, otaliga andra bilmodeller har använts med det är alltid Aston Martin som James Bond förknippas med. Filmbilen bytte ägare 2010 och såldes då för 4,6 miljoner dollar, viket räcker för en sjätteplats på listan över de dyrbaraste filmbilarna.

De tre bilarna som trängs längst upp på listan är egentligen inte ”filmbilar”, specialbyggda för en roll, utan snarare väldigt unika bilar som har använts i filmer. Alla tre ligger kring elva miljoner dollar i värde senast de bytte ägare. Shelby Cobra Daytona Coupé är en racingikon och den användes i kultklassikern ”Redline 7000” från 1965. Det finns en Ferrari 250 GT California Spyder från 1961 som brukar hamna högt upp på listorna tillsammans med filmen ”Ferris Buellers Day Off”, men då förväxlar man det exemplar som skådespelaren James Coburn använde och den bil han själv ägde i över 20 år. Coburns Ferrari satte ett auktionsrekord 2008 när den såldes för 10,9 miljoner dollar. 

Dyrasti detta toppskikt är en Ford GT40 från 1968 i de klassiska Gulf-färgerna, chassinummer P/1074, körd som kamerabil i Steve McQueens vansinnesprojekt ”Le Mans” från 1971. En av tre GT40 som tillverkats med kolfiberkaross (en av två som överlevde) och körd av bland annat Jacky Ickx, Mike Hailwood, med flera. Naturligtvis en ovärderlig bil, oavsett vilken film den medverkat i.

Burt Reynolds berömda filmbil såld
Världens dyraste ”filmbil” är en Ford GT40 från 1968 i de klassiska Gulf-färgerna, chassinummer P/1074, körd som kamerabil i Steve McQueens vansinnesprojekt ”Le Mans” från 1971.
Burt Reynolds berömda filmbil såld
Louise Edlind Friberg, mest känd för figuren ”Malin” i Astrid Lindgrens TV-serie Saltkråkan, hade faktiskt en av huvudrollerna (bredvid bilarna) i Steve McQueens film ”Le Mans”. Filmen blev ingen kommersiell framgång och kostade en förmögenhet att spela in, pengar som togs ur Steve McQueens privata fickor. Brittiska racingföraren David Piper deltog som förare i inspelningen men kraschade så illa att han tvingades amputera ena benet.
Annons
Annons
Rulla till toppen