Det har gått ett par år sedan sportbilsikonen Shelby Cobra firade 50-årsjubileum. Det var Le Mans-vinnaren Carroll Shelby som kom på snilleblixten att kombinera den smäckra, engelska roadstern från AC Cars med en amerikansk V8-motor och skapa dåtidens snabbaste sportbil.
Arbetet med den första Cobran, chassinummer CSX2000, startade i januari 1962 och bilen tävlingsdebuterade senare samma år. AC Cars byggde och levererade de modifierade bilarna till Carroll Shelby i Los Angeles, där man monterade V8-motorn från Ford. De första 75 Cobra fick en Ford V8 på 260 kubiktum (4,3 liter) men sedan övergick man till den klassiska 289-motorn (4,7 liter) med 271 hp.
I slutet av 1962 förbättrades Cobrans framvagn med en kuggstångsstyrning där man hämtade delar från MGB och Volkswagen, de bilarna startade sin produktion i början av 1963 och benämns ”Mark II”. Cirka 580 Cobra Mark I och Mark II byggdes fram till 1965 då modellen ersattes av den bredare, kraftfulla Cobra 427.
Carroll Shelbys personliga mål med Cobran var att skapa en vinnare på tävlingsbanorna och första vinsten kom i februari 1963 på Riverside Raceway, körd av legenden Dave MacDonald, som tvålade till dåtidens storheter som Corvette, Jaguar, Porsche och Maserati. Därmed blev också Cobran känd i vidare kretsar och intresset ökade.
Men Cobran var ingen billig bil 1963, listpriset började på 5.995 dollar och med extrautrustning kunde man lätt hamna över 7.000 dollar. Baspriset för en Chevrolet Corvette V8 samma år började på cirka 4.000 dollar.
För filmstjärnan Steve McQueen var priset på Cobran inget problem, däremot sägs det att filmbolaget förbjöd honom att äga bilen. Flera olyckor hade redan inträffat med den mycket snabba Cobran där föraren överskattat sin förmåga. Steve McQueen var känd som en skicklig förare men också som en våghals som gärna testade gränserna hos både bilar och motorcyklar.
De svartvita bilderna är tagna 28 juni 1963 och det är känt att Steve McQueen och Carroll Shelby träffades vid upprepade tillfällen under 60-talet. Cobran på bilderna är chassinummer CSX2174 och den lånades av Steve McQueen under cirka fyra månader, men någon försäljning blev det alltså inte i formell mening.
Bilen vandrade vidare och fick ett brokigt liv med skador, reparationer och renoveringar. Nu finns det faktiskt två bilar med samma chassinummer och exakt vad som hänt genom åren är svårt att få klarlagt, ingen av de två existerande bilarna har kvar original chassibricka.
Ytterligare en Cobra förknippas med Steve McQueen och det är chassinummer CSX2005, alltså den femte Cobran som tillverkades. Bilen byggdes i juli 1962 och returnerades av sin första ägare till Carroll Shelby, som i sin tur sålde bilen 1964 till Universal Pictures där den medverkade i filmen ”The Killers” med Ronald Reagan i huvudrollen – den sista filmen innan han bytte karriär.
Efter filminspelningen användes CSX2005 i en förarskola, ”Carroll Shelby School of High Performance Driving”. Flera av dåtidens kändisar deltog i förarutbildningen, bland annat James Garner och Steve McQueen.
Priset för en Cobra idag? Varje exemplar av de cirka 580 Cobra Mark I och II som tillverkades har förstås en unik kombination av historik, skick och proveniens (tidigare ägare). En helt orörd, orenoverad 260 Cobra, CSC2034, auktionerades 2013 ut för två miljoner dollar. Första bilen med 289-motorn, chassinummer CSX2044, såldes för 924.000 dollar under 2013.
Missa inte denna läsning:
Burt Reynolds Firebird Trans Am från ”Nu blåser vi snuten” såld