Lastfartyget med 1.400 lyxbilar är loss

UPPDATERAD! Olyckan med det specialbyggda lastfartyget Hoegh Osaka är fortfarande ett mysterium. Lasten värderas till över en miljard kronor och innehåller 1.400 lyxbilar byggda i Storbritannien, de flesta från Jaguar och Land Rover. Fartyget fick en kraftig slagsida bara 45 minuter efter att det lämnat hamnen och kördes avsiktligt på grund av besättningen, vilket sannolikt förhindrade att det sjönk helt och hållet. Sent på onsdagen fick fartyget oväntad hjälp av tidvattnet och bogseringsarbetet inleddes.
Annons

Besättningen på lastfartyget Hoegh Osaka beskrivs som hjältar då de blixtsnabbt fattade det beslut som sannolikt räddade hela fartyget från att gå under. Bara 45 minuter efter att det stora, specialbyggda biltransportfartyget på 57.000 ton lämnat hamnen i Southampton i lördags kväll så fick fartyget kraftig slagsida mot styrbord.

Om slagsidan fortsatt hade fartyget sannolikt lagt sig på sidan och sjunkit. Men innan det hann hända körde besättningen upp fartyget på en sandgrund utanför Isle of Wight.

Varför Hoegh Osaka fick så kraftig slagsida är fortfarande ett mysterium. Det finns inga tecken på oljeläckage eller andra skador och lasten har inte förskjutits. Fartygets destination var Bremerhaven i Tyskland och det är nu 1.400 bilköpare i Europa som får vänta extra länge på sin leverans.

Fartyget hade full last med cirka 1.400 personbilar och ett 80-tal anläggningsmaskiner, värderade till över en miljard kronor. 1.200 bilar från Jaguar och Land Rover (Range Rover) utgör merparten av lasten men det ingår också 65 Mini och en Rolls-Royce Wraith.

BBC News intervjuade Eric Williams på räddningsföretaget Willliams Shipping och han har varit ombord och inspekterat fartyget. Enligt Eric Williams kan räddningsarbetet ta ”veckor, om inte månader” på grund av det besvärliga vädret under den här årstiden. Trots en lutning på 52 grader berättar Eric Williams för BBC News att bilarna fortfarande är fastspända i sina positioner och inte skadats av slagsidan.

Bärgningen inleddes med att pumpa ut de stora vattenmängder som Hoegh Osaka tagit in, vilket gick betydligt fortare än beräknat. Sent på onsdagseftermiddagen fick Hoegh Osaka oväntad hjälp av tidvattnet och kom loss från sandgrundet.

Med fortsatt kraftig slagsida och i hård vind bogserades Hoegh Osaka mot hamnen i Southampton. Myndigheterna har utfärdade en säkerhetszon på 500 meter runt fartyget under bogseringen. Väderprognosen är fortsatt besvärlig med hårda vindar och regn, vilket försvårar förflyttningen och äventyrar räddningsarbetet.

 

Läs mer:

The Telegraph – ”Stricken cargo ship Hoegh Osaka has refloated and is destined for Portsmouth harbour”

 

Lastfartyget med 1.400 lyxbilar är loss
Sent på eftermiddagen, onsdag 7 januari, fick Hoeg Osaka oväntat mycket hjälp av tidvattnet och flöt bort från sandrevet. Fartyget bogseras nu in till hamnen i Southhampton. Foto: Hants Marine Unit
Annons
Annons
Rulla till toppen