Marchionne: Tio saker du inte visste om framtiden

En av bilindustrins allra mäktigaste och färgstarkaste personer – Sergio Marchionne – mötte journalisterna när Detroitsalongen öppnade. Här är tio frågor och tio svar om framtiden för Fiat, Ferrari, Alfa, Chrysler och Jeep. Hur blir det familjebussarna, till exempel, får de en fortsättning?
Annons

När koncernchefen för Fiat och Chrysler FCA, Sergio Marchionne, berättar om framtiden lyssnar vi uppmärksamt. Under mer än ett decennium har Marchionne utmärkt sig som en av de mest färgstarka och rättframma ledarna för bilindustrin, ofta med kontroversiella eller tuffa besked till både politiker och fackföreningar.

I bilindustrins massiva hav av kostymnissar sticker Sergio Marchionne ut, alltid klädd i tröja och enkla byxor. Karriären har tecknats i flera böcker och Marchionne beskrevs först som ”mannen som räddade Fiat” och de senaste åren som ”mannen som räddade Chrysler”. Under den jovialiska, humoristiska ytan finns en stenhård förhandlare som bland annat amerikanska politiker och tjänstemän vittnat om när Chrysler var nära konkurs. Att avskeda den som inte kan leverera är heller inget nytt för Marchionne, senast såg vi hur han rensade ut i Ferraris ledning efter de senaste årens dåliga resultat i Formel 1.

När Detroitsalongen öppnade hade Sergio Marchionne ett av sina berömda ”Q&A”, det vill säga frågor och svar till en församlad press av motorjournalister. Som vanligt var Sergio Marchionne detaljerad och engagerad, med raka svar på alla frågor som rörde varumärkena Fiat, Ferrari, Alfa, Chrysler och Jeep. Men han var också uppenbart bekymrad över kostnadsläget i USA och Kanada, som gör det allt mera svårt att undvika en flytt av produktion till låglöneländer som exempelvis närbelägna Mexiko (som ingår i frihandelsavtalet mellan länderna).

Sergio Marchionne diskuterar bland annat tillverkningen av kommande Jeep-modeller i den anrika Toledo-fabriken, något som skulle kräva enorma investeringar (eftersom man behöver gå över till aluminium). Marchionne säger då att han är full av vånda och fruktar för ett negativt besked för Toledo, ett beslut som han utan problem skulle ha tagit när han var 30 år.

Livserfarenheten har alltså gett sådana insikter att man inte utan vidare flyttar bilproduktion till den plats där den för tillfället är mest lönsam. Någonstans mellan raderna försöker Marchionne förmedla att det finns en poäng med att en bil byggs i samma fabrik, där den alltid har byggts – som Jeep. Historiken har ett värde, både för bilbyggare och konsumenter.

 

Marchionne: Tio saker du inte visste om framtiden
Minibussen var det fordon som ”räddade” Chrysler då man uppfann ett nytt segment. Men minvans har minskat drastiskt, ändå har Sergio Marchionne tagit beslutet att utveckla en ny generation familjebussar.

Nedan har vi sammanfattat de tio viktigaste frågorna som ställdes till Sergio Marchionne under presskonferensen, som sändes via webben. Vi har markerat frågorna från journalisterna med halvfet text nedan.

Vad händer med Alfa Romeo och lanseringen i USA?

”Alfa Romeo är ett fantastiskt varumärke, kapabelt att bygga ett komplett program av premiumsportbilar. Jag kommer ihåg när tyskarna var avundsjuka på Alfa Romeo. Men Alfa måste vårdas, fås att växa. Alfa 4C som ni ser här i Detroit är den första av en lång rad nya modeller.”

Blir det fler allianser och fusioner inom bilindustrin?

”Bilindustrin suger till sig kapital med ljusets hastighet. Samarbetet inom bilindustrin fungerar inte. Det måste bli fler fusioner, det är enda sättet att få ner kostnaderna och konsolidera företagen. Alla vi som arbetar inom bilindustrin är enormt oroade över de ökande kostnaderna. Om du spenderar en miljard euro på en bilmodell och den säljer sämre än förväntat, då har du snabbt mycket stora problem. Det finns inget utrymme för misstag. Förutom fler fusioner, som inte behöver hända de närmaste åren, så finns det gott om utrymmen för fler samarbeten.”

Kan Ferrari tillverkas någon annanstans än i Italien?

”Ferrari måste byggas i Italien, allt annat vore hädelse. Ferrari är något alldeles speciellt, en kombination av attribut som går tillbaka till grundaren Enzo Ferrari.”

Råoljepriserna fortsätter att sjunka och bensinpriset i USA är nu tillbaka vid två dollar per gallon. Hur påverkar det er?

”Det gör att alla känner sig bättre till mods när de köper stora suvar och pickuper. Men vår produktutveckling för kommande decennium påverkas inte av bensinpriset, nu arbetar vi för att uppfylla myndigheternas krav på bränslesnåla fordon. Kraven kommer inte att förändras, den som gillar läget först blir en vinnare i slutänden.”

Hur ser du på de myndigheternas krav på sänkt bränsleförbrukning? I USA ska till exempel snittet vara nere på 4,3 l/100 km (54 mpg) senast 2025.

”Alla biltillverkare kan skapa sådana bilmodeller, men det kommer att kosta. Vi kan nå dit, även med en ”truck”, men det finns goda skäl att se över hur snabbt det kan gå. Jag vill inte på något vis förminska behovet av sänkt förbrukning, men kanske borde vi omvärdera vår förhoppning om hur lång tid som behövs för att nå målen.”

Finns det någon risk för att vi upplever en ny kris inom bilindustrin, så som hände 2008–­2009?

”Vi är långt från den skadliga situation som skapade problemåren 2008–2009, jag ser inte att det kan hända igen. Just nu upplever vi en väldigt välmående bilindustri som ser fram emot ett positivt 2015. Det är bara att titta sig omkring här i Detroit, ingen klagar – och det är ganska ovanligt.”

Hur ser du på elbilar och elektrifieringen av bilindustrin?

”Det är oundvikligt. Det finns inget som kan stoppa den utvecklingen.”

Kommer vi att få se en ny familjebuss (minivan) hos Chrysler igen?

”Absolut. Vi har spenderat två miljarder dollar på att utveckla teknik, design och produktion av en ny generation familjefraktare. Bilarna ska sannolikt byggas i samma fabrik i Windsor, Kanada, och börjar säljas första kvartalet 2016. Bilarna får bensinhybrid-drivlina för att spara bränsle. De blir de mest tekniskt raffinerade minivans vi någonsin sett.”

Det blir allt mera vanligt att leasa bilar istället för att äga dem, likaså utvecklas det nya metoder att hyra bilar som Uber och Zipcar. Blir framtidens bilägande annorlunda?

”Jag är inte alls säker på att de här nya metoderna förändrar själva grundupplevelsen i bilägandet. Framför allt inte här i USA där man ofta färdas långt dagligen. Folk gillar att köra sina bilar, därför är jag tveksam till autonoma bilar. Och jag ser definitivt inga självkörande bilar ute på marknaden de närmaste fem åren.”

Vem ersätter dig när du slutar som koncernchef och vad blir arvet du lämnar efter dig?

”Det finns en liten grupp av goda kandidater, färre än tio personer. Mitt arv? Det skulle i så fall vara kvaliteten på det ledarteam och chefer som fortsätter inom företaget.”

Missa inte denna läsning:

Här är Alfa Romeo-modellerna som aldrig blev av
Genèvesalongen: Fiatchefens sunkiga kvinnosyn 

Annons
Annons
Rulla till toppen