Plötsligt hände det: BMW 1-serie har blivit snygg

Det är ”halvtid” för BMW 1-serien och därmed dags för ett ansiktslyft – som ingen kan ta miste på. Front- och bakparti är helt omarbetade, betydligt mer utrustning är standard på 1-serien och BMW har introducerat flera nya motorer och dessutom höjt effekten. BMW M135i har nu 326 hk som toppeffekt i den trevliga turbosexan. Passa på – det här är sista chansen att köpa bakhjulsdrift i kompaktklassen!
Annons

Som vi berättat flera gånger visar marknadsundersökningar att merparten av förarna inte känner till att BMW:s 1-serie är bakhjulsdriven. Men strunt samma, vi som älskar den traditionella bakhjulsdriften i ett kompakt format vet var vi ska vända oss. Åtminstone ett tag till, vid nästa generationsskifte blir det framhjulsdrift även på 1-serien.

Därför gäller det att passa på och kanske fundera på om det inte är dags för en BMW 1-serie, nu när man genomfört ett oväntat omfattande ansiktslyft och lagt till flera nya motoralternativ. Dessutom har utrustningsnivån höjts. Självreglerande luftkonditionering är standard, liksom BMW Radio Professional och iDrive-systemet inklusive en 6,5-tums bildskärm. Strålkastarna har LED-varselljus och lysdioder är även standard i baklamporna. Xenon-tillägget är borta och nu är det istället LED-ljus som går att välja till.

Tittar vi på designen är det små förändringar som ändå gör ett stort intryck. I fronten har njurarna breddats och huvudstrålkastarna har ett helt nytt utseende som anknyter till 2-serie Coupé och 3-serien. Luftintagen i hörnen har förstorats. Bak ser vi hur lamporna dragits ut och in på bakluckan, vilket ger ett visuellt bredare och lägre utseende. Skillnaderna visas föredömligt pedagogiskt i filmen nedtill på sidan.

BMW:s nya tre- och fyrcylindriga motorer gör nu entré i 1-serien. Den trecylindriga B38-motorn på 1,5 liter hittar vi i 116i, med 109 hk och 180 Nm. Gamla 114i har försvunnit men istället har 120i tillkommit med 2,0-liters turbofyra på 177 hk och 250 Nm. Ännu lite mer effekt erbjuder 125i med 218 hk och 310 Nm, även den fyrcylindrig. BMW 118i med den fyrcylindriga turbomotorn på 1,6 liter på 136 hk och 220 Nm är samma som förut.

Längst upp i näringskedjan hittar vi BMW M135i och den fyrhjulsdrivna BMW M135i xDrive. Turbosexan på 3,0 liter känner vi igen men nu är toppeffekten höjd något till 326 hk (240 kW) och 450 Nm (samma som M235i). Med xDrive som greppförbättrare räcker den effekten till 0–100 km/h på 4,7 sekunder, toppfartsspärren slår i vid 250 km/h.

På dieselsidan är det inte mindre än fem motornyheter. Minst och snålast är BMW 116d med trecylindriga dieseln B37 på 1,5 liter och 116 hk/270 Nm. Bränsleförbrukningen ligger mellan 3,4–3,8 l/100 km, beroende på utförandet och CO2-utsläppet hamnar då på 89–101 g/km.

BMW 118d och 118d xDrive har den helt nya, fyrcylindriga B47-dieseln med volymen 2,0 liter, vilket ger 150 hk och 320 Nm (samma som debuterat i X3 xDrive18d och 518d). Här hamnar förbrukningen på 3,8–4,3 liter beroende på transmission och xDrive. BMW 120d och 120d xDrive har samma fyrcylindriga dieselfyra som förut men toppeffekten är höjd något till 190 hk och 400 Nm, förbrukning mellan 4,3–4,7 l/100 km. Starkast är BMW 125d med fyrcylindrig 2,0-liters motor på 224 hk (+6 hk) och 450 Nm, drar 4,3–4,6 l/100 km och finns bara med åttastegad automatlåda.

Annons
Annons
Rulla till toppen