Här är bilexperternas favoriter från mässan

Det fanns gott om roliga överraskningar på bilsalongen i Detroit. Här har auto motor & sport-redaktionen valt ut några av godbitarna som fick oss att haja till. Håller du med?
Annons

Här är bilexperternas favoriter från mässan

Honda NSX: ”Vill tillbaka i rampljuset”

Jag körde givetvis originalet, en sinnligt japansk sportbil. Hyperväghållning! Inte extrem utan återhållen, effektiv och inte heller övermotoriserad. Helt enkelt en mjuk sportbil, om du förstår.

Att Honda dröjt tills nu med en uppföljare är synd och skam. Det ska bli mycket spännande att köra bilen, som jag tror kommer att bjuda på en egen och unik körupplevelse. Intuitiv.

Världens första Kinabyggda bil som ska säljas i USA (förlängda Volvo S60L) är egentligen en större nyhet rent historiskt. Fords härliga prestandabilar gör mig också glad, liksom att GM vågar satsa på en renodlad elbil med lång körsträcka.

MEN, att Honda efter krisåren kommer tillbaka med en äkta sportbil är underbart. Att man tror på att körglädje är viktigt, det är skönt. Det bevisar också att Honda vill tillbaka i rampljuset. Flera japanska tillverkare har varit lite ”bleka” de senaste åren, men nu är det dags att ge tyskarna en match när det gäller bilar som säljer på känslor, för Honda hade inte byggt NSX om man inte också hade bestämt sig för att höja ribban rejält även för märkets vardagsbilar.

Kanske, kanske, kanske kommer också NSX att komma med en V8 om några år! Mitt under utvecklingsarbetet bytte man från tvärställd motor till längsmonterad, och det gjorde man inte bara för att det var så kul. Så mycket är säkert.

Läs mer: Honda NSX får V6-turbomotor och tre elmotorer

Alrik Söderlind, chefredaktör

Här är bilexperternas favoriter från mässan

Oväntad favorit: Hyundai Santa Cruz Crossover

Jag går igång lite på Hyundai-pickisen. Kul att någon tänker lite utanför lådan på crossover-temat. När himlen är tak får man med sig hojar och annat på ett smidigare sätt. Hoppas bara lastutrymmet blir tätt med kåpan så man slipper ha fingods i kupén. Skulle jag köpa en själv? Troligen inte, jag behöver ett mycket större flak. Men jag tänker göra tummen upp när jag möter en i trafiken!

Läs mer: Hyundai Santa Cruz Crossover Truck – favorit i Detroit

Fredrik Langendorf, testredaktör

Här är bilexperternas favoriter från mässan

RAPTOR med stora bokstäver

Den självklara favoriten från Motown är Ford F-150 RAPTOR (ja, det ska vara versalt). Visserligen har den inte V8 längre, men en turbo-V6:a på 417 hästar borde räcka fint. Hoppas att den låter trevligt också! 10-stegad automatlåda känns modernt, och att man kapat bort ett par hundra (!) kilo jämfört med föregångaren är imponerande. RAPTOR regerar!

Läs mer: Superpickupen Ford F-150 Raptor ska klara allt och lite till

John Argelander, redaktionschef

Här är bilexperternas favoriter från mässan

Shelby roligare än Porsche

Ingenting slår en V8 och en manuell låda. Shelbys nya vrålåk GT350R tilltalar mig på alla nivåer. Visst, en strippad Carrera GTS är snabbare, men är den roligare? Nej. Dessutom kostar GT350R bara hälften av en instegs-911. 

Läs mer: Ford Shelby GT350R Mustang blir lättare och starkast hittills

Jens Trulsson, testredaktör

Här är bilexperternas favoriter från mässan
Tesla Model S får snart sällskap av en mindre modell som än så länge går under namnet Model 3.

Teslas nya utmanare

Jag skulle egentligen välja Ford F-150 Raptor, men det gick inte. Nu kanske du tror det beror på att den är alldeles för törstig och otidsenlig, och det stämmer till viss del. Men framför allt var det för att John Argelander hann före. 

Då väljer jag hellre nyheten att Teslas nya mellanklassmodell ska kosta hälften så mycket som Model S och ändå klara omkring 30 mil. Den vill jag ha! (Och en Raptor…)

Läs mer: Nya detaljer om Teslas nya mellanklassmodell

Erik Söderholm, webbreporter

Här är bilexperternas favoriter från mässan

Ford GT – sportbilsikonen är tillbaka

Vi är flera på redaktionen som har Ford GT som den absoluta favoriten från Detroitsalongen. Men jag var snabbast!

Och snabb lär även Ford GT bli. Det är naturligtvis ingen tillfällighet att GT ser ut som den gör, designen är styrd mer av aerodynamik än släktskapet med gamla Ford GT40 från 60-talet. Vad inte många känner till är att Todd Willing från Ford Australia är mannen bakom designen.

Todd Willing fick uppdraget för två år sedan och var då tvungen att skriva under flera dokument där han lovade att inte avslöja något om sitt arbete, inte ens för sin fru.

”Det är varje designers dröm att få arbeta med en bil som den här” berättar Todd Willing för News.com.au. ”Det är ett tillfälle som bara kommer en gång under karriären.”

Ford GT40 vann Le Mans fyra gånger i rad mellan åren 1966–1969, sen kom Porsche 917 och dominerade racingscenen. Det är ingen hemlighet att Ford vill tillbaka till Le Mans och just nu förhandlar man med de franska arrangörerna ACO för att ”få till” regelverket inför säsong 2016 – då alltså Ford firar sitt 50-årsjubileum från första vinsten.

Den racingklass som Ford siktar på med GT är ”GTE”, den klass som en del kanske kommer ihåg som GT2. I GTE tävlar bilmodeller som exempelvis Aston Martin Vantage, Corvette C7.R, Ferrari 458, Porsche 911 GT3 RSR och Viper GTS-R. Ford har redan förhandlat med de racingteam som kan sköta tävlandet och grönt ljus får de när ACO ger villkor som gör att GT-modellen får en rimlig chans att kriga i toppen.

Vi får hålla tummarna att förhandlingarna lyckas. Att se Ford tillbaka på klassisk mark i Frankrike vore enormt kul för alla racingentusiaster – liksom Ford som haft en blek profil inom europeisk motorsport.

Läs mer: Ford GT återuppstår med 600 hk EcoBoost V6-motor

Pär Brandt, webbreporter


Alla nyheter från Detroit

Elon Musk avslöjar priset på nya Tesla Model 3
Redaktionen hyllar Ford GT – kolla in alla läckra detaljer
Här är hindret som sätter stopp för förarlösa bilar
Ford visar feta F-150 Raptor – men V8-motorn är borta
Tuff pickup är oväntad favorit i Detroit
Mercedes C 350 Plugin Hybrid utmanar Volkswagen
Nya 911 Targa snabbare än någonsin – även snyggast?
Världens coolaste muskelbil – vad tycker du?
Krig bland stor-suvarna: Nya Volvo XC90 R-design
Honda visar äntligen upp nya NSX – sju år senare
Vi kollar in nya Volvo S60 Inscription + provkörning
BMW i3 får en ny utmanare – 100.000 kronor billigare
Ford GT återuppstår med 600 hk V6-motor
Jaguars nya suv ska sno köpare från Porsche Macan
Mercedes C 450 AMG Sport – en ny utmanare till Audi S4
Kan nya Chevrolet Volt klå Audi A3 e-tron?
Nya Mercedes GLE 63 AMG Coupé ska slå BMW X6 M
VW Cross Coupe GTE utmanar Volvo XC90

Annons
Annons
Rulla till toppen