Här visar BMW upp nya 5-serien och X1 mitt i stan

BMW:s karavan med maskerade testbilar dök upp i rusningstrafiken utanför Gallerian i Stockholm – här kan du titta närmare på alla detaljer. BMW X1 blir trecylindrig och framhjulsdriven, medan 5-serien lockar med lägre vikt.
Annons

Här visar BMW upp nya 5-serien och X1 mitt i stan
BMW X1 får tre- och fyrcylindriga motorer från Mini och BMW 2-serie Active Tourer. Senare kommer X1 också som laddhybrid. Foto: Alexander Ljung

BMW har en hel del hemlig testverksamhet uppe i Norrland, men nu verkar biljätten också komplettera med en annan strategi – att köra testbilarna rakt genom centrala Stockholm mitt i rusningstrafiken. Det har gjorts tidigare, bland annat med BMW M4, och den här gången är det auto motor & sport-läsaren Alexander Ljung som hade mobilkameran framme.

Det är två nya BMW-modeller som han fångat på bild. Först ut är suven X1 där premiären nu inte ligger långt borta. BMW X1 är i princip färdigutvecklad och nu justeras bara de sista detaljerna. Designspråket känner vi igen: de främre strålkastarna sitter ihop med ”BMW-njurarna” och baktill ser X1 ut som en storväxt 2-serie Active Tourer.

Även interiören känns igen från 2-serien, och det är inte så konstigt: X1 delar nästan all teknik under skalet med 2-serie Active Tourer. Plattformen heter UKL och innebär att X1 blir framhjulsdriven. Däremot finns fyrhjulsdriftssystemet xDrive som tillval, och BMW-entusiasten noterar att xDrive blir standard för X1-köpare i USA.

Läs också: BMW X1 gör helt om och blir framhjulsdriven
Läs också: BMW X1 närmar sig – kommer som fyradörrars coupé

Här visar BMW upp nya 5-serien och X1 mitt i stan
5-serien växer till sig en aning men blir samtidigt mycket lättare, tack vare kolfiberteknik från i3 och i8. Foto: Alexander Ljung

BMW 5-serie ligger lite längre fram i tiden – 7-serien är först ut att förnyas bland sedanmodellerna. Därefter följer en ansiktslyft 3-serie i sommar, och 5-serien blir aktuell först 2016. 

Testbilen på de här bilderna är fortfarande kraftigt maskerad så designen vågar vi inte riktigt uttala oss om ännu, mer än att 5-serien hämtar en del inspiration från Vision Connected Drive och desto mer från nya 7-serien. 

Spionbilder: BMW 5-serie – nu är det slut på testmulor

Tekniskt är det dock känt att BMW ska banta 5-serien rejält. Det ska göras genom att använda mer kolfiber, inte bara i karosspaneler som motorhuv, baklucka och dörrar, utan också i chassistrukturen. 

Det ryktas också om att 5-serien ska erbjudas med den trecylindriga motorn. Klart är dock att 5-serien kommer som laddhybrid – laddkontakten finns på vänster framskärm.

Läs också: Nästa BMW 5-serie blir lättare – och trecylindrig
Läs också: BMW M-chefen avslöjar nya modeller – med fyrhjulsdrift

Här visar BMW upp nya 5-serien och X1 mitt i stan
BMW 5-serie. Foto: Automedia
Här visar BMW upp nya 5-serien och X1 mitt i stan
BMW 5-serie. Foto: Automedia
Här visar BMW upp nya 5-serien och X1 mitt i stan
BMW X1. Foto: Alexander Ljung
Här visar BMW upp nya 5-serien och X1 mitt i stan
BMW X1. Foto: Automedia
Här visar BMW upp nya 5-serien och X1 mitt i stan
BMW X1. Foto: Automedia
Här visar BMW upp nya 5-serien och X1 mitt i stan
BMW X1. Foto: Automedia
Annons
Annons
Rulla till toppen