Focus RS får Mustang-motor

Den 3 februari ska Ford presentera tredje generationen Focus RS men redan nu kan vi bjuda på fakta om den nya bålgetingen. Ford Focus RS får samma 2,3-liters turbofyra som i Mustang med en toppeffekt kring 330 hk. Diffbroms, framhjulsdrift och RevoKnuckle-framvagn känner vi igen sedan förut. Tyvärr får vi vänta ända till 2016 innan Focus RS når handlarna.
Annons

”Gamla” Ford Focus RS var en härlig busbil som man kunde sätta sig i och bara bli glad, helt automatiskt. Volvos raka turbofemma var uppgraderad till 305 hk och 440 Nm som – fantastiskt nog – satte sig i asfalten utan att ratten högg som en kobra. Styrkänslan var superb och bilen styrde in med en snabbhet och ett grepp som många sportbilar bara kunde önska sig.

För dig som är sugen att uppleva allt det här fantastiska på egen hand så har Ford Focus RS numera hamnat under 200.000 kronor som begagnad. Klart intressant och köpläge innan vårsolen kommer fram.

Det enda problemet för Fords del är att nästa, den tredje, generationen av Focus RS måste bli ännu bättre. Presentationen av nya Focus RS ska ske den 3 februari och till dess bjuder Ford på en video som smakprov.

Men många av detaljerna kring nya Focus RS är redan kända och vi vet till exempel att motorn delas med Ford Mustang. En 2,3-liters EcoBoost turbofyra som får cirka 330 hk och blir betydligt bränslesnålare än Volvos turbofemma, räkna med 20 procent lägre förbrukning enligt EU-cykeln.

* Spion: Ford Focus RS ska äta Volkswagen Golf R till frukost
* Spionbilder: Ford Focus RS testkörs på Nürburgring

Sexväxlad manuell låda blir standard och det har hittills inte nämnts något om automatlåda som alternativ. En mekanisk differentialbroms ingår i Focus RS och precis som förut använder man en påkostad, dubbelledad MacPherson-framvagn som Ford döpt till RevoKnuckle.

Fyrhjulsdrift testades i projektets inledning men man beslöt sig ännu en gång för att fördelarna med framhjulsdriften övervägde. 19-tumshjul blir standard för att få plats med stora bromsar och klistriga Michelin Pilot Super Sport däck ska förmedla greppet.

Ford Focus RS är en produkt av en omorganisation hos Fords utvecklingsavdelningar. Amerikanska SVT, Ford Racing och europeiska Team RS har slagits samman till en organisation med namnet ”Ford Performance”. En konsekvens av detta är att prestandamodeller utvecklas för att säljas globalt och nya Focus RS ska för första gången säljas i USA – vilket givetvis innebär en hel del för försäljningen.

Lite smolk i glädjebägaren är att Ford visserligen presenterar tredje generationen Focus RS den 3 februari, men leveranserna till kund beräknas inte börja förrän i mitten av 2016. Det innebär att Ford Focus RS kommer ut i slutet av livscykeln för Focus och alltså inte kommer att säljas speciellt länge. Nästa generation Focus lär introduceras under 2017–2018.

 

Missa inte denna läsning:

Ford Focus får ett lyft – nya motorer, och snart RS!

Ford Focus RS500 – alla fakta och bilder

 

Annons
Annons
Rulla till toppen