Slutet för danskt välljud?

Det anrika danska företaget Bang & Olufsen – som levererar välljud till många bilmodeller – har länge brottats med ekonomiska bekymmer. Nu förvärras krisen och ledningen i Bang & Olufsen har gett en investmentbank uppdraget att söka nya ägare för att få in friskt kapital.
Annons

• OBS – Här är länken till Alriks vadslagning! 

Egensinnig skandinavisk design och lyxig, välljudande hemelektronik är nog det som de flesta förknippar med varumärket Bang & Olufsen. Men vi som är intresserade av bilar vet att Bang & Olufsen också har en omfattande produktion av ljudprodukter till premiumtillverkarna inom tysk och brittisk bilindustri.

Trots flera omstruktureringar och sparpaket har Bang & Olufsen längre dragits med dålig lönsamhet. Enligt danska tidningen Berlinske har Bang & Olufsen tagit hjälp av investmentbanken Carnegie för att om möjligt hitta nya ägare till företaget. Enligt styrelseordförande Ole Andersen har Bang & Olufsen inte den storlek som behövs för att kunna konkurrera med de globala aktörerna inom hemelektronikbranschen.

”Som det ser ut nu är Bang & Olufsen för litet för att agera självständigt,” sa Ole Andersen. Bang & Olufsens omsättning senaste räkenskapsåret var 2,9 miljarder danska kronor, ett litet belopp i globala sammanhang. Nya ägare kan bli någon av konkurrenterna, eller ett riskkapitalbolag som eventuellt styckar upp verksamheten.

Ekonomiska kriser är inget nytt för Bang & Olufsen. Företaget etablerades 1925 i den lilla orten Struer, Jylland, av grundarna Peter Bang och Svend Olufsen. Verksamheten växte snabbt i takt med att radioapparaterna blev var mans egendom och försäljningen tog riktig fart under 60- och 70-talen.

Men konkurrensen från de nya tillverkarna från Asien slog hårt mot försäljningen under 80-talet och Bang & Olufsen genomgick en tuff rekonstruktion 1991.

• OBS – Här är länken till Alriks vadslagning! 

Slutet för danskt välljud?
I stort sett alla komponenter, inklusive galler och inredningsdetaljer, som levereras till bilindustrin tillverkas i Bang & Olufsens fabrik i Struer där även produktutvecklingen sker.

I början av 00-talet inleddes det första samarbetet inom bilindustrin och 2005 kom Audi A8 med ett påkostat ljudsystem från Bang & Olufsen. Flera modeller och tillverkare tillkom och därmed fick äntligen Bang & Olufsen ett andra ben att stå på. Idag finns Bang & Olufsen som tillval i olika modeller hos Audi, Aston Martin, BMW och Mercedes. I stort sett alla komponenter som levereras till bilindustrin tillverkas i Bang & Olufsens fabrik i Struer där även produktutvecklingen sker.

Konkurrensen inom hemelektronikbranschen fortsatte dock att vara stenhård och 2009 inträffade nästa kris för Bang & Olufsen när man gjorde en halv miljard i förlust på en försäljning strax under tre miljarder kronor. Nya sparpaket har lanserats men någon uthållig förbättring av lönsamheten har inte uppnåtts. Under 2012 låg aktiekursen kring 80 kronor som bäst men sedan sommaren 2014 har aktien störtdykt och var som sämst nere på 31 kronor.

Trots en kraftig satsning på produktutveckling har Bang & Olufsen haft svårt att konkurrera då även tillverkare som till exempel Sony och Samsung satsat mycket på design och integrering med andra produkter som smarta telefoner och övrig hemelektronik. Även om verksamheten styckas upp kan varumärket Bang & Olufsen leva vidare men skulle hemelektroniken helt försvinna är det tveksamt om man kan fortsätta att leverera till bilindustrin.

• OBS – Här är länken till Alriks vadslagning! 

Slutet för danskt välljud?
Bang & Olufsens är aktiva, det vill säga signalen styrs av en central processor som anpassar ljudet till både buller och önskad ljudbild. Den här bashögtalaren sitter i hatthyllan bak på en Audi A8.
Annons
Annons
Rulla till toppen