Biltillverkarna laddar upp – vilken film är bäst?

Det är rekorddyrt att göra tv-reklam under Super Bowl-kvällen – men några få biltillverkare har trots allt råd att visa sina reklamfilmer. Kia har till exempel rekryterat James Bond själv.
Annons

Det börjar återigen bli dags för Super Bowl, den maffiga finalen i amerikansk fotboll. I år spelas den mellan New England Patriots och Seattle Seahawks på en enorm arena i Arizona den 1 februari.

Det är inte bara lagen och publiken som laddar upp, utan också reklamköparna. Att lägga beslag på 30 sekunders reklamtid under Super Bowl kostar över 30 miljoner kronor och här brukar biltillverkarna slåss om vem som är störst, bäst och vackrast.

Men faktum är att årets upplaga av Super Bowl är annorlunda. Det är full handbroms som gäller, skriver Fortune. Förra året deltog rekordmånga biltillverkare men nu tar många av dem ett steg tillbaka, främst på grund av de astonomiska kostnaderna.

Varken General Motors, Ford eller Audi ska släppa någon reklamfilm inför Super Bowl, även om GM ändå är på plats i form av officiell bil för National Football League.

Läs också: Maserati och The Matrix – se förra årets Super Bowl-reklam
Läs också: Clint Eastwood ger röst till Chrysler och hopp för USA

Volvo ska inte heller vara med, utan kör istället en smart kampanj i sociala medier, som går ut på att du ska twittra namnet på den person som mest förtjänar en ny bil. Fem nya Volvo XC60 ska tävlas bort under Super Bowl.

Men det finns ändå en del biltillverkare som trots allt hänger kvar och satsar på tv-reklam under finalkvällen. En av dem är Mercedes som visar upp nya AMG-GT. En annan är Kia som rekryterat ”James Bond” själv, i form av Pierce Brosnan.

Här nedan finns alla biltillverkarnas reklamfilmer inför Super Bowl, och vi fyller på när det dyker upp fler. Vilken tycker du är bäst?

Läs också: Volvos smarta reklam – tävlar ut XC60
Läs också: Varför kör James Bond Kia Sorento?

Annons
Annons
Rulla till toppen