De som letat efter kombinationen ”sportig-dieselsnål-rymlig” inom VW Group har sannolikt fastnat för en Skoda Octavia RS Combi. Men nu finns det snart ett nytt alternativ på marknaden: Volkswagen Golf GTD SportsCombi.
Det är faktiskt första gången som Volkswagen erbjuder en kombiversion av Golf GTD. Första generationen Golf GTD kom redan 1982 och när det nu är dags för GTD SportsCombi delar den all väsentlig teknik med vanliga femdörrars Golf GTD, baserad på sjunde generationens Golf.
Den nya tvålitersdieseln EA288 har fått toppeffekten höjd till 184 hk (135 kW) och vridet är något högre med 380 Nm men utsträckt till ett bredare register mellan 1.750–3.250 rpm. Förbrukningen är sänkt, efter EU:s körcykel, till 4,4–4,8 l/100 km och CO2-utsläppet anges till 115–125 g/km (beroende på däck och transmission). Accelerationen 0–100 km/h anges till 7,9 sekunder för Golf GTD SportsCombi, vanliga Golf GTD gör samma distans på 7,5 sekunder.
TEST: Golf mot Golf SportsCombi och Golf SportsVan
TEST: Golf Sportscombi mot Citroën, Dacia, Kia och Toyota
Som alla nog minns när Golf kombi lanserades i Genève 2013 har Volkswagen ändrat sin gamla filosofi att ”bara” hänga på en kombibakdel. Senaste generationen Golf Sportscombi har fått axelavståndet utsträckt med 59 millimeter och det gör skillnad för både benutrymmet i baksätet, liksom bagagerumsvolymen. Golf Sportcombi växte därmed i totallängd till 456 centimeter, hela 31 centimeter mer än vanliga Golf.
Vi utgår från att lastutrymmet i GTD SportsCombi är samma som vanliga SportsCombi. Under insynsskyddet ryms det då 605 liter (större än Passat, faktiskt) och med baksätet nedfällt ökar volymen till 1.620 liter (Volvo V70: 555/2.042 liter, V60: 692/1.664 liter).
Utseendemässigt blir det samma attribut på GTD SportsCombi som på Golf GTD. Dubbla utblåsen bak, den annorlunda fronten och fler andra detaljer känner vi igen. På GTD SportsCombi är railsen på taket svarta och svärtade bi-xenon strålkastare är standard. 17-tumsfälgar är standard men det går att välja till 18-tumshjul. Som tillval finns också Sports- och Design-paket med mera rikhaltig utrustning. Publik premiär blir på Genèvesalongen i mars, i Tyskland börjar prislistan vid 31.975 euro. Tyvärr har Volkswagen Personbilar bestämt sig för att inte ta in Golf GTD Variant till den svenska marknaden. Men ring och tjata – eller privatimportera!
Missa inte denna läsning:
Nya VW Golf kombi är Sportscombi – inte Variant