Som vi berättat förut har japanska leverantören av krockkuddar, Takata, hamnat i blåsväder. Det finns inga tecken på att stormen bedarrat ännu och skandalrubrikerna växer i amerikanska media när det sjätte, konstaterade dödsfallet inträffat. Föraren till en Honda Accord från 2002 dog av sin krockkudde 18 januari då metallinfästningen spruckit och följt med kudden.
Själva krocken var inte så våldsam men splitter och metalldelar från krockkudden exploderade rakt upp i huvudet på föraren. Enligt uppgifter från Honda USA var bilen en av de som skulle ha återkallats förra sommaren, men bilägaren hade inte fått informationen. Om bilen åtgärdats i tid hade den dödliga utgången kunnat undvikas.
Amerikanska säkerhetsmyndigheten NHTSA drar nu biltillverkarna i örat och begär att 2,12 miljoner bilar från Honda, Toyota och Chrysler ska återkallas. Flera av dessa har tidigare ingått i grupper av bilar som återkallats. NHTSA understryker speciellt hur viktigt det är att bilägarna verkligen spåras upp, annars kommer det att ske fler tragiska dödsolyckor.
Enligt Honda hade man fram till 15 januari bytt ut och/eller kontrollerat krockkuddar i 340.000 bilar i USA. Det är dock bara sex procent av de 5,4 miljoner Hondabilar som antas ha felaktiga krockkuddar från Takata. Mängden krockkuddar som ska bytas ut gör det svårt för biltillverkarna att få leveranser från tillverkarna, globalt handlar det om mer än 24 miljoner Takata-krockkuddar.
Majoriteten av de 2,12 miljoner fordon som ska återkallas är amerikanska modeller som inte sålts utanför USA. Men i gruppen ingår cirka 750.000 Jeep Grand Cherokee, årsmodell 2002–2004, som tillverkats mellan 13 februari 2001 och 23 maj 2003. En del av dessa Grand Cherokee kan ha exporterats till länder som Sverige och vi har sökt information om detta hos FCA Automobiles men inte fått besked ännu.
Missa inte denna läsning:
Skandalen med krockkuddarna växer – försökte sopa livsfarliga fel under mattan