Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Idag presenterar Ford den tredje generationen Focus RS med samma 2,3-liters turbofyra som i Mustang. Toppeffekten är inte exakt angiven men "mer än 320 hk" och den största hemligheten lyckades Ford hålla för sig själva – Focus RS blir fyrhjulsdriven för första gången. Den bakre differentialen har dubbla kopplingar som kan styra kraften till höger eller vänster bakhjul, så kallad "Torque Vectoring" (aktiv momentstyrning).
Annons

Idag är det dags att bekanta sig med den nya och tredje generationen Ford Focus RS. Ford sänder presentationen live från Köln och det blir även ett parallellt event i Detroit, eftersom Focus RS för första gången ska säljas även i Nordamerika. För att följa eventet, klicka på ”se Ford Focus RS live” och ställ klockan på 13:45.

Gamla Focus RS var – och är – en härlig busbil och enda problemet för Fords är att nya, tredje generationen måste bli ännu bättre. Vi presenterar alla detaljerna kring nya Focus RS i eftermiddag men via våra brittiska kollegor vet vi redan att motorn delas med Ford Mustang. En 2,3-liters EcoBoost turbofyra som får ”över 320 hk” enligt Ford som ännu så länge är lite hemlighetsfulla med toppeffekten.

Focus RS får ett annat turboaggregat och störr laddluftkylare, vilket indikerar att toppeffekten blir större än de 309 hk som finns i Mustang. Vridmomentet i Focus RS anges inte heller men ska också bli mer än i Mustang, alltså över 407 Nm. Nya motorn blir också betydligt bränslesnålare än Volvos turbofemma, som satt i förra Focus RS, vi kan förvänta oss 20 procent lägre förbrukning enligt EU-cykeln. Räkna med 0–100 km/h på under fem sekunder.

* Spion: Ford Focus RS ska äta Volkswagen Golf R till frukost
* Spionbilder: Ford Focus RS testkörs på Nürburgring

Den stora nyheten som Ford lyckades hemlighålla länge är fyrhjulsdriften i Focus RS, som tidigare varit framhjulsdriven. Den bakre differentialen har två elektroniskt styrda lamellpaket som driver vardera hjulet. Kraftfördelningen mellan bakhjulen fungerar som en aktiv diffbroms men är också ”smart”, eftersom kraften kan styras till ytterhjulet och bidra till stabilitet och bra grepp ut ur kurvorna (där man normalt annars spinner bort effekten på innerhjulet).

Enligt Ford själva innebär den nya fyrhjulsdriften att understyrningen ”i stort sett helt elimineras”. Mycket höga sidokrafter tillåts, över 1 g. Den elektroniskt styrda differentialen tillåter också en viss överstyrning om man väljer det läget, ”för bankörning” tillägger Ford för säkerhetens skull.

Sexväxlad manuell låda blir standard och någon automatlåda som alternativ erbjuds inte. Precis som förut använder man en påkostad, dubbelledad MacPherson-framvagn som Ford döpt till RevoKnuckle. De som beställer en Focus RS kan välja mellan Michelin Pilot Super Sport i dimensionen 235/35-19 eller Pilot Sport Cup 2 (R-däck) i samma dimension.

Som vi kan se i bildgalleriet nedan blir designen på Focus RS betydligt skarpare i fronten. Strålkastarna är nya, stora luftintag kyler bromsar och laddluftkylare. Även motorhuven är ny med en markerad upphöjning i mitten – ska vi gissa på aluminium eller kolfiber? Finekrade 19-tumsfälgar döljer de stora bromsarna och bak hittar vi en tydligt markerad diffusor med dubbla utblås. Bakvinge? Jajamensann!

Enligt Ford har Focus RS ett sportavgassystem som ”belönar föraren med ett sportigt ljud under inspirerad körning”, vilket får oss att gissa på en aktiv ventil som kan öppna upp systemet. De spionfotografer som stått bredvid testbanorna rapporterar om rejält högt avgasljud hos Focus RS.

Ford Focus RS är en produkt av en omorganisation hos Fords utvecklingsavdelningar. Amerikanska SVT, Ford Racing och europeiska Team RS har slagits samman till en organisation med namnet ”Ford Performance”. En konsekvens av detta är att prestandamodeller utvecklas för att säljas globalt och nya Focus RS ska för första gången säljas i USA – vilket givetvis innebär en hel del för försäljningen.

Lite smolk i glädjebägaren är att Ford visserligen presenterar tredje generationen Focus RS nu, men leveranserna till kund beräknas inte börja förrän i mitten av 2016. Det innebär att Ford Focus RS kommer ut i slutet av livscykeln för Focus och alltså inte kommer att säljas speciellt länge. Nästa generation Focus lär introduceras under 2017–2018. Fyrhjulsdriften i nya Focus RS får oss att hoppas på en ännu sportigare specialversion, ungefär som Focus RS500 som bara byggdes i 500 exemplar.

 

Missa inte denna läsning:

Ford Focus RS närmar sig – alla fakta och en vild film

Ford Focus får ett lyft – nya motorer, och snart RS!

Ford Focus RS500 – alla fakta och bilder

 

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!
Fords nya fyrhjulsdrift är förmodligen inget man utvecklat enbart till Focus RS, samma system dyker sannolikt upp på andra modeller också. I den här bilden förklarar Ford hur systemet arbetar och hur bakhjulen hjälper till att ”styra in” bilen i kurvorna och även lägga på kraften på rätt hjul i utgången av kurvorna. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Hoppsan – nya Ford Focus RS får fyrhjulsdrift!

Annons
Annons
Rulla till toppen