Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Äntligen har Porsche stoppat ner en stor motor i Cayman! Här har ni Porsche Cayman GT4 med 3,8-liters boxersexa på 385 hk, sportigt chassi med komponenter från 911 GT3, enbart manuell låda och kompetent nog för att kunna köra runt Nürburgring på 7:40. Kort sagt: precis den Cayman vi alltid längtat efter!
Annons

Med sin mittmotorplacering och vridstyva kaross är Porsche Cayman den perfekta plattformen för en riktigt seriöst snabb sportbil. Det är bara ett problem, Cayman får inte bli bättre än ikonen 911 – hur skulle det se ut? Så har i alla fall Porsche resonerat, tills nu. Men nu är det andra bullar och dags att presentera nya Porsche Cayman GT4!

Nya Porsche Cayman GT4 är utvecklad av Porsche Motorsport, samma team som tagit fram 911 GT3, GT2 RS och givetvis alla RSR-racebilar. Något förenklat har ingenjörerna tagit alla mumsiga godbitar från 911 GT3 och lastat in dem i Cayman GT4. Motorn är hämtad från 911 Carrera S och ger i det här utförandet 385 hk vid 7.400 rpm. Rödmarkeringen börjar vid 7.800 rpm. En speciell finess är att motorn ”blippar till” med gasen automatiskt vid nedväxling.

Sexväxlad manuell låda är enda alternativet, ingen PDK här inte. Porsche Motorsport har lyssnat på de klagomål som 911 GT3 fått där PDK är standard och ingen manuell låda erbjuds, något som inte alla gillar. Längst bak sitter en mekanisk differentialbroms och bakhjulen är självstyrande, precis som på 911 GT3. Cayman GT4 har också dynamiska motorfästen. Stötdämparna är Porsches elektroniskt styrda, PASM.

Keramiska skivbromsar är inte standard, men väl tillgängligt via ett kryss i tillvalslistan (titta inte på priset, dock). Standard är stålskivor på 380 millimeter fram/bak med sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak. För att bromsarna ska få plats är 20-tumsfälgar standard och på dessa hittar vi inte oväntat klistriga Michelin Pilot Sport Cup 2, 245 millimeter breda fram och 295 bak.

Chassit är sänkt 30 millimeter jämfört med vanliga Cayman. Vikten på Porsche Cayman GT4 anges till 1.340 kilo, vilket faktiskt är 90 kilo mindre än hos 911 GT3. Målet för ingenjörerna var att undvika negativa lyftkrafter men efter många timmar i vindtunneln lyckades man skapa ett ”downforce” på 100 kilo vid toppfart, i samma nivå som 911 GT3.

Prestanda blir förstås utmärkta och redan vid rödlyset utmärker sig Porsche Cayman GT4 med 0–100 km/h på 4,4 sekunder. Topphastigheten är 295 km/h. Ännu mera imponerande är förstås uppgiften att Porsche Cayman GT4 är kapabel till en 7:40 varvtid på Nürburgring. Porsches förhoppning är att man ska kunna putsa den tiden ytterligare i vår.

Svenska priser har precis blivit färdigförhandlade och Cayman GT4 är beställningsbar från och med nu, listpriset börjar vid 850.000 kronor. Jämför man med 911 Carrera S som har motsvarande motor (och gör 0–100 km/h på 4,5 sekunder) kostar den från 1.008.000 kronor, en 911 GT3 (som alltså delar många komponenter med Cayman GT4) kostar från 1.393.000 kronor. I jämförelse och med hänsyn till utrustning och prestandanivå framstår Cayman GT4 som en synnerligen prisvärd modell. Kanske Porsches bästa, någonsin? Bilda kö!

 

Missa inte denna läsning:

Vi kör Porsche Boxster och Cayman GTS: ”Vilket ljud!”

Huldt provkör galna Porsche 911 GT3 Cup

 

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Svenskt pris: Nya Cayman GT4 blir prisvärd

Annons
Annons
Rulla till toppen