Det är ambitiösa planer som Nunzio La Vecchia har – han vill bygga en eldriven superbil som på allvar ska utmana Ferrari. Visionären är jetpilot, racerförare, finansiär, investerare, uppfinnare och musiker som känner Anders Bagge.
På förra årets Genèvesalong visade han upp Quant e-Sportlimousine som skulle locka med en räckvidd på 60 mil och en effekt på 925 hästkrafter. Nu skruvar företaget upp siffrorna ytterligare med Quant F.
Designmässigt skiljer den sig inte särskilt mycket från e-Sportlimousine men under skalet finns mycket nytt. Företaget bakom bilen, NanoFlowcell, använder mycket kolfiber för att sänka vikten.
Läs också: Mannen bakom Quant: ”Vi måste gasa hårt”
Tankas på macken
Flytande elektrolyt tankas på macken när laddnivån är låg. Tidigare hade den här typen av batterier betydligt mindre kapacitet än litiumjonbatterier, men nu har en forskargrupp höjt kapaciteten ordentligt, skriver Ny teknik.
Quant F har också en helt nyutvecklad, tvåstegad automatlåda som enligt Nanoflowcell är helt unik i branschen. Varje hjul har en egen elmotor och totalt finns 1.090 hästkrafter tillgängligt.
Bilen är alltså fyrhjulsdriven men framhjulen kan kopplas bort helt vid behov. Det som skiljer ut Quant från andra elbilar är att NanoFlowcell utvecklat en slags kombination av batteri och bränslecell, och använder flytande elektrolyter.
NanoFlowcell använder två vätskor – en med positiv laddning och en med negativ. Tack vare två tankar på totalt 500 liter ska räckvidden jämfört med Quant e-Sportlimousine förbättras med ”över 30 procent”. Det skulle i så fall innebära en räckvidd på nästan 80 mil.
Läs också: Är detta framtidens elbil? 925 hästar och 60 mil!