V8-kampen: Corvette mot Camaro – vilken låter bäst?
Senaste generationen Chevrolet Corvette visades upp på Detroitsalongen 2013 och lockar, precis som föregångarna, med riktigt prisvärda prestanda. Här i Sverige kostar den ungefär lika mycket som en Porsche Cayman – men då har den V8-motor med ytterligare 135 hästkrafter.
Ännu mer imponerande är Corvette Z06 som enligt uppgift ska fixa 0–60 mph (0–96 km/h) på 2,95 sekunder. Det är snabbare än Porsche 911 Turbo S som behöver 3,1 sekunder för att klara av samma sprint.
Nya Corvette bjuder också på en intressant detalj som den delar med Porsche 911 – en sjuväxlad manuell växellåda. Antalet sportbilar som går att beställa med manuella lådor blir allt färre, och snart tar automatlådorna över helt.
Men Corvetteköparna kan alltså fortfarande växla manuellt, och då finns också en smart nyhet: en ”rev matcher”, eller varvtalsmatchare på svenska, som automatiskt ser till att motorn håller rätt varvtal när föraren bromsar eller växlar. Det innebär till exempel att varvtalet alltid är ”rätt” vid utgången av en kurva.
Men det innebär också att Corvette med manuell låda har en underlig detalj på ratten, som inte brukar finnas på bilar med manuell låda, nämligen växlingspaddlar! Nej, Chevrolet har inte glömt bort att ta bort paddlarna och enbart montera dem på bilar med automatlåda, utan paddlarna har faktiskt en funktion. De sätter på och stänger av systemet som matchar motorns varvtal.
Exakt varför det inte duger med en vanlig knapp för att aktivera systemet vet vi inte – det kanske helt enkelt blev dyrare för GM att bygga två olika rattar, en med paddlar och en utan?