Fyrhjulsdrift gör att Sverige kan missa nya klimatmålet

Utsläppen måste minska betydligt snabbare än nu om Sverige ska klara utsläppsmålen 2030, enligt Trafikverket. Bland dieselbilar ökar faktiskt utsläppen – till stor del beroende på att allt fler väljer en fyrhjulsdriven bil.
Annons

Stort test: Vi utser bästa familjebilen med 4WD
"Fyrhjulsdrift är ett hot mot Sveriges klimatmål"

Utsläppen minskade ordentligt mellan 2009 och 2012, men nu har minskningen nästan helt stannat upp, enligt Trafikverket. En genomsnittlig personbil släppte ut i genomsnitt 2,3 gram koldioxid mindre 2014 jämfört med 2013. Siffran är nu 131 gram vilket innebär att 130-gramsgränsen alltså ännu inte nåtts.

”En minskning som är långt ifrån vad som krävs för att nå klimatmålen”, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

Det här duger inte om Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och nollutsläpp för all vägtrafik 2050, enligt Trafikverket.

”Vi behöver se en minskning från nya personbilar på minst 5 procent årligen för att nå målen. Det behövs nya styrmedel som premierar bilar med låga utsläpp och åtgärder som fortsätter utvecklingen mot ett mer transportsnålt samhälle”, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Trafikverket.

Utsläppen minskar för bilar som drivs med alla drivmedel – utom diesel, där utsläppen faktiskt ökar. Den ökningen beror till stor del på att andelen nyregistrerade bilar med fyrhjulsdrift har ökat, något som vi skrivit om tidigare och som även Trafikverket varnat för.

Peka på diagrammet för att se de exakta siffrorna.

Zlataneffekten fungerar – fyrhjulsdrift säljer som aldrig förr
Quiz: Utmana dig själv – hur mycket kan du om fyrhjulsdrift?
Annons
Annons
Rulla till toppen