Christian berättar: Så funkar tekniken i Koenigsegg Regera
Koenigsegg visade upp nya Agera RS på bilsalongen i Genève, men den hamnade delvis i skuggan av märkets nya bomb: monsterhybriden Regera, som får nästan alla andra superbilar att verka… tråkiga!
Den nya modellen från Koenigsegg har inte bara fått auto motor & sport-redaktionen att gå på högvarv. Även andra motorjournalister och bilsajter hyllar bilen för de spektakulära siffrorna.
”Inte fysiskt möjigt…”
Motorjournalisten Chris Harris gör ett tv-inslag från Genèvesalongen och låter Christian von Koenigsegg berätta om de osannolika siffrorna för Regera. När Christian berättar att den ska klara 150–250 km/h på 3,2 sekunder tvingas Chris Harris avbryta honom.
”Stopp där… 150–250 på, vad sa du? 3,2 sekunder? Det är inte fysiskt möjligt…”, säger han, varpå Christian fortsätter rabbla imponerande siffror.
Skjuter iväg som en projektil
En minst lika uppseendeväckande detalj är att Koenigsegg Regera inte har någon växellåda, åtminstone inte som växellådor brukar vara konstruerade. Men i en Youtubefilm förklarar superbilsfantasten Shmee150 att bilen ändå har växlingspaddlar.
Christian von Koenigsegg berättar att de används för att aktivera olika lägen: parkering, neutral, back och vanligt körläge. Dessa lägen kontrollerar också handbromsen.
”Sedan kan vi göra några roligare saker med paddlarna också”, säger han. Om föraren till exempel har laddat ur batteriet men ändå vill ha maximal prestanda kan pluspaddeln hållas in. Då snabbladdas batteriet under en kort period och när föraren sedan släpper pluspaddeln skjuter bilen iväg som en projektil.
”Sensationen skulle vara overklig”
Bilsajten Jalopnik är också imponerade av det svenska monstret.
Guess what? It has 1,500 horsepower and can hit 248 MPH in less than 20 seconds. 248 in less than 20 seconds. HOLY SHIT.
Jalopnik
Besökarna på Jalopnik är lika exalterade som Jalopnikredaktionen. Så här lyder en kommentar skriven av signaturen DrunkenMessiah:
If these figures hold true, then this car gets to its top speed so quickly that it is still pulling serious accelerative g-force when it runs out of gearing. That means, as a driving experience, maxing this car out will be totally different than doing so in other 220+ Mph cars. The Ragera will positively smash into its 249 Mph top speed. The sensation would be unreal.
Jalopnik
Kungen av salongen
Hyllningarna fortsätter hos tekniksajten The Verge, som utnämner Koenigsegg Regera till kungen av Genèvesalongen: ”Det är dags att glömma allt du trodde att du visste om laddhybrider”.
Nyfiket folk från andra biltillverkare
Brittiska Evo låter Christian von Koenigsegg gå loss med alla detaljer, bland annat avgasutblåset, fälgarna och spoilern.
”Jag tror ni håller med om att Koenigsegg, trots att det är en liten biltillverkare, har svindlande teknik och innovationsfart. Christian är så entusiastisk! Och det är inget skitsnack i det han säger, vilket jag tycker väldigt uppfriskande. Det har varit full fart i montern under hela tiden vi varit här, även med nyfiket folk från andra biltillverkare som kommer hit för att titta”, säger Henry Catchpole på Evo.
Läs också…
Christian berättar: Så funkar tekniken i Koenigsegg Regera
Läs också…