Alx Danielsson ska slå svenska banrekord i Time Attack

Time Attack är Sveriges hetaste motorsportfenomen. I dag kastade racingstjärnan Alx Danielsson handsken i "Unlimited"-klassen. Se hans 1.000-hästars Nissan GT-R!
Annons

Du har nog hört hans namn förut: Alx Danielsson. Han är kanske en av Sveriges kanske mest genreöverskridande racerförare som varit allt från testförare i Formel 1, NASCAR-pilot, Monster Truck-förare och GT-racer. Nu ska han ge sig i kast med en av Sveriges största motorsportflugor: Time Attack

I klassen ”Unlimited” ska Alx 1.000-hästars Nissan GT-R slå banrekord på de svenska banorna. Arrangör Mikael Jarosinski har dessutom utmanat alla deltagare i Time Attack: ”kan man slå Alx blir man toppseedad till säsongen 2016”. 

Alx GT-R är nyggd av 23GTR som är vida känt i GT-R-kretsar. Bilen är byggd efter GT3-spec fast med originalmotor och fyrhjulsdrift (i GT3 kör man bakhjulsdrift och V8). Originalmotorn har större turboaggregat och man satsar på 1.100 hästar på hjulen så småningom. Hela karossen är av kolfiber, golvet under bilen är helt plant och en massiv splitter fram och vinge bak ska hålla bilen på plats i kurvorna. Ferrita bygger ett avgassystem som både ska klara miljökraven samt bullerkraven på 95 decibel. Hjulen är 18-tummare och tre decimeter breda runtom. 

Vi har blivit lovade både en provkörning och en medåkning senare i vår. Vet inte riktigt vilket man borde se fram emot mest… Ytterligare en rolig nyhet är att man kommer att kunna följa Time Attack på TV, Viasat Motor kommer att sända serien. Hela startfältet om 100 bilar är redan fulltecknat. 

Alx Danielsson ska slå svenska banrekord i Time Attack
Alx är självsäker inför säsongen. Han säger att Time Attack är den typ av racing han är bäst på!

Här kan du läsa mer om de olika reglerna för Time Attack.

Club: De enklaste gatbilarna på gatdäck. Mycket begränsat och med strikt vikt/hk faktor. Insteg som ska hållas rent men ändå låta folk bygga en bas inför att ta klivet upp till r-däck.

Club Challenge: R-däck. Aningen vassare bilar från fabrik hamnar här, vi ser många sportbilar här med naturlig prestande från fabrik pressas av Japanska turbobilar med ”BPU” = Basic Performance Upgrade. Flera nyheter i att FWD/RWD-bilar får lite mer fördelar kontra 4WD utan att skapa för många klasser.

Pro Street: ”Superbils-klassen”. Vi har sett behovet från hur svensk tuning av bilar sett ut senaste åren, bilar med max cirka 550 hästar som får ett reglemente precis lagom att börja tävla på hög nivå ihop med det bästa till exempel Porsche, Corvette med flera erbjuder färdigtrimmat från fabrik. Behåller starkt identiteten hos en gatbil, men tillåter mera trim och motorkombinationer. Även fler lättningar och generösare aero-lösningar tillåts.

Pro: Obegränsad effekt och Skandinaviens värsta ”gatbilar” som fortfarande behållt det mesta av sin grund i kaross från fabrik. R-däck och därmed kungaklass för Time Attack på R-däck.

Unlimited: Slicks. Få saker som ej är tillåtna bortsett från karossbil. Även professionella förare får delta här. Anything goes. ”Kan liknas vid 80-talets grupp B”.

Annons
Annons
Rulla till toppen