Norska fartkameror lurar många svenskar eftersom det inte räcker med att vara ”ögontjänare”, det vill säga dra ner hastigheten precis när man passerar kameran. I Norge har man sedan några år ett system med ”strekningsmåling”, även kallat streknings-ATK, vilket innebär att två eller flera kameror mäter bilars snitthastighet.
I början på 2014 dömdes en 24-årig svensk bilförare till skyddstillsyn och 22.000 kronor i böter för att ha åkt fast elva gånger för fortkörning i Norge, helt ovetande om den nya mätmetoden. Enligt nya uppgifter från GöteborgsPosten är upp till var tredje bötfälld fortkörare vid vissa fartkameror i Norge från Sverige. I Svartskog i riktning mot Oslo var 1.099 av 3.907 fortkörare från Sverige.
Läs också: Premiär för ANPR-systemet: nu filmar polisen din bil
Läs också: Polisen kör med blåljuset tänt – kallas ”cruise lights”
”Det är väldigt många svenskar som får väldigt höga böter för fortkörning i Norge,” säger polisinspektör Hans Hjertonsson till GöteborgsPosten. ”Kanske vet de inte heller att man på flera ställen i Norge mäter medelhastigheten mellan två kameror, inte bara vid kamerorna”.
Sträckmätning (strekningsmåling) finns vid Oslofjordstunneln och även vid några andra tunnlar där fartkamerorna är seriekopplade och mäter snitthastighet. Strekningsmåling finns också längs väg 3 mellan Elverum och Trysil, samt på E6 mellan Otta och Dombås. Systemet byggs ut. Fastkamerornas placering är skyltade och markerade med ”strekningsmåling”.
Lista: Här är fartkamerorna som fångar flest
Böterna är med svenska mått mätt höga i Norge. 80-väg är vanligt i Norge och kör man 86–90 km/h kostar det 1.600 kronor, 91–95 km/h kostar 2.600 kronor, 101–105 kostar 4.900 kronor och 116–120 km/h kostar 10.000 kronor. Stora överträdelser vid lägre hastighetsgränser ser man strängt på i Norge, de som kör mer än 40 km/h för fort på 60-väg får som regel fängelse.
Missa inte denna läsning:
10 tecken som avslöjar en civil polisbil – lär dig knepen
Polisen visar nya vapnet i jakten på olagliga bilförare