Ny studie: Fyrhjulsdrift invaggar i falsk säkerhet

Den som väljer en fyrhjulsdriven bil och tror att den är säkrare har fel – åtminstone enligt en ny undersökning från Folksam. Fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i olyckor lika ofta som tvåhjulsdrivna.
Annons

Trafikverket: Utsläppsmålen hotas av fyrhjulsdrivna bilar
Stort test av fyrhjulsdrift – sex körglada vinterbilar

Så gjordes undersökningen

Folksam har studerat drygt 40.000 polisrapporterade olyckor som skett i Sverige sedan 2003. Folksam har inte tagit med suvar och motorstarka versioner av personbilar, utan enbart bilar som finns med antingen två- eller fyrhjulsdrift. Sedan har relationen mellan olika olyckstyper, till exempel andelen singelolyckor jämfört med andelen påkörningar bakifrån, analyserats.

Det säljs fyrhjulsdrivna bilar som aldrig förr i Sverige. Försäljningsökningen beror bland annat på Volvos framgångsrika reklamkampanj – det som brukar kallas Zlataneffekten – men också på att fyrhjulsdrift blivit betydligt billigare och att tekniken finns tillgänglig i bilmodeller. Dessutom ökar suvförsäljningen och där har många modeller fyrhjulsdrift som standard.

Men fyrhjulsdriften ger inte högre säkerhet i trafiken, enligt en ny studie från Folksam. Bilar med fyrhjulsdrift har samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna och de är oftare inblandade i krockar i högre hastigheter.

Framkomligheten kan bli bättre med fyrhjulsdrift, visar undersökningen, men att en fyrhjulsdriven bil skulle löpa mindre risk att råka ut för en olycka är en myt. Det gäller oavsett väglag och om bilen är utrustad med antisladdsystem , enligt Folksam.

”Fyrhjulsdriften verkar invagga förarna i en falsk säkerhet som får dem att underskatta väglaget. Det innebär att det inte är odelat positivt med fyrhjulsdrift, även om framkomligheten är bättre”, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

När föraren accelererar iväg på halt underlag märker hen oftast inte att det är halt tack vare fyrhjulsdriften, men vid en panikbromsning har den fyrhjulsdrivna bilen minst lika lång stoppsträcka som den tvåhjulsdrivna.

”Mitt råd till nybilsköparna är att de inte ska tro att trafiksäkerheten ökar med fyrhjulsdrift. Däremot är det ett bra val om man behöver bra framkomlighet. Att välja bil kan vara svårt och för kundernas skull engagerar vi oss i att informera om fakta, till exempel att fyrhjulsdrift inte ger någon trafiksäkerhetsnytta”, säger Matteo Rizzi.

11 nya suvar som är värda att vänta på
Quiz: Hur mycket kan du om fyrhjulsdrift?
Annons
Annons
Rulla till toppen