Svensk-kinesiska Qoros om fiaskot

Qoros problem är att bilarna är kinesiska. Kineser gillar nämligen inte kinesiska bilar. Alrik träffar nya chefen och pratar om laddhybrider, varför Qoros går på tomgång och hur framtidsplanen ser ut.
Annons

Qoros nya chef Phil Mortaugh borde ha svaren på Qoros framtid. Vi sitter i ett konferensrum innanför deras monter på Genèvesalongen. Qoros, som har ett 30-tal svenskar anställda, sålde i fjol 7.000 bilar. Inte direkt ett lysande resultat.
Vad hände? 

”De som startade märket 2007 gjorde ett fantastiskt jobb. Det är en fenomenal bil, när jag hade provkört tackade jag ja till jobbet! Men kinesiska varumärken har ingen status. 75 procent av marknaden består av utländska bilföretag som säljer sina bästa produkter i Kina, de sista 25 procenten består av lågprisbilar från Kina. Visionen när Qoros startade var att bygga ett kinesiskt varumärke med internationell standard på alla plan, som kunde konkurrera med alla varumärken. Men hur övertygar man kinesiska kunder att det är så?

Har ni en ny strategi?

”99 procent av vårt fokus blir Kina. Men Europa är viktigt. Argumentet för att sälja bil i Kina är att vi finns i Europa, och slår europeiska bilar! Vi ska jobba vidare i Slovakien, sedan försöka expandera. Det blir en lång process.”

Hur ser kinesiska motorjournalister på Qoros?

”Kineser vill köpa globala märken. Berömda varumärken. Man skriver bra om bilarna, men är förvirrade över företaget. Ingen av de andra kinesiska tillverkarna är nära oss vad gäller kvalitet. Vi måste göra det klart att vi är ett kinesiskt företag, inte ett internationellt företag. 75 procent av våra ingenjörer är kineser. Vi är multikulturella.”

Hur ska ni lyckas?

”Kineser är väldigt patriotiska. Kan vi bygga ett starkt kinesiskt varumärke kommer det att gå bra.”

Undersökning: Är laddhybrider bästa vägen framåt?
Svensk-kinesiska Qoros om fiaskot
Min personliga åsikt är att rena elbilar inte är lösningen, säger Qoros vd, Phil Mortaugh.

Men vill kineser som är villiga att betala extra för ett bra kinesiskt varumärke köpa små bilar?

”Vi kommer med större bilar. Och med större bilmodeller får vi fler handlare, vi har bara 75 just nu.”

Kina har satsat väldigt hårt på att bli ledande när det gäller elbilar. Är det rätt väg?

”Under 1997 till 2006 var beslutet i Kina att de tre största kinesiska biltillverkarna skulle satsa hårt. En skulle göra elbil, en bränslecellsbilar och en hybrider. De stoppade in stora pengar. Man kom fram till att bränsleceller var långt bort. Störst fokus la man på elbilar, batterierna skulle bli billigare. Från 2011 var fortfarande uppdraget att utveckla elbilar, men företagen satsar på hybrider.

Vad anser du om elbilar?

”Jag var VD på det kinesiska elbilsföretaget Coda, som gick i konkurs. Det var en fantastisk bil, eller, drivlinan var fantastisk. 2010 slängde alla investerare pengar på elbilar. Alla var övertygade om att batterierna skulle bli billigare, det hände inte, det kommer inte att hända. Min lärdom är att elbilar blir en stor utmaning. Det är materialpriser som driver priserna, inte produktion. Min personliga åsikt är att rena elbilar inte är lösningen.”

Är laddhybrider rätt väg?

”Vad gäller låga koldioxidutsläpp är laddhybrider den bästa lösningen just nu. Det ger bra siffror. Det är där buzzen ligger. Men folk har inte någonstans att ladda. Det funkar inte i Kina. Seriehybrider är den bästa lösningen, då laddar man med sin förbränningsmotor. 

• Var med i vår undersökning om framtidens bilar – laddhybrider, elbilar eller… vad?

Annons
Annons
Rulla till toppen