Suvar säljer som aldrig förr – här är klassen som backar

Nu vill alla köra en suv – och biltillverkarna hakar på med flera nya modeller, men det sker på bekostnad av familjebussarna. De största förlorarna är dock coupé- och cabrioletmodellerna som båda backar med mer än 20 procent.
Annons

Lyxbilar säljer som aldrig förr – Bentley och Maserati bland vinnarna

Att försäljningen av nya suvar har skjutit i höjden de senaste åren har ingen missat. Allt fler väljer en suv istället för en ”vanlig” bilmodell – och det tackar biltillverkarna för. Suvarna är relativt billiga att utveckla men går att sälja dyrare.

Hela suvsegmentet i Europa växte med hela 21 procent under 2014 till 2,5 miljoner bilar enligt siffror från Jato Dynamics, skriver Automotive News. Det är en betydligt större ökning än bilbranschen som helhet – den ökade med 5,3 procent.

Suvar säljer som aldrig förr – här är klassen som backar
Småbilar säljer fortfarande bäst i Europa. Här leder Ford Fiesta tätt följd av Volkswagen Polo. Den bästsäljande modellen är dock Volkswagen Golf, som såldes i mer än en halv miljon exemplar 2014 – dubbelt så många som tvåan Ford Focus.

Biltillverkarna är förstås inte sena att haka på. Renault har nyss visat upp suven Kadjar, medan både Mazda och Honda visat upp nya småsuvar i form av CX-3 och HR-V.

Klassen ”små suvar och crossoverbilar” ökade med hela 54,4 procent förra året. Det är fortfarande Nissan Qashqai som innehar förstaplatsen – den säljer bättre än samtliga konkurrenter.

Men det finns faktiskt ett segment som växer ännu snabbare än suvarna, och det är elbilarna, där försäljningen ökade med nästan 80 procent – dock från en låg nivå. Det är fortfarande bara 0,47 procent av alla sålda bilar som är eldrivna.

Den enorma ökningen i suvsegmentet sker på bekostnad av små familjebussar, där minskningen var mer än tio procent. Även mellanklassen tappar: minus sju procent.

Men allra mest uppseendeväckande är att cabriolet- och coupébilarna tappar mer än 20 procent. Försäljningen av cabrioletbilar minskade med 20,3 procent och coupéförsäljningen med 23,5 procent.

Dessa två segment är alltså 2014 års stora förlorare.

11 nya suvar och crossovers som är värda att vänta på
Ny studie: Fyrhjulsdrift invaggar föraren i falsk säkerhet
Suvar säljer som aldrig förr – här är klassen som backar
2014 blev ett uselt år för cabbarna och cabrioletbilarna: försäljningen minskade med över 20 procent. Men modellerna kan fortfarande vara viktiga som imagehöjare. Volkswagen beslutade att lägga ned cabrioletmodellen Eos.
Annons
Annons
Rulla till toppen