Farväl Veyron – så byggdes sista bilen

Fabriken i Molsheim står stilla efter att den sista Bugatti Veyron byggts, passande nog döpt till ”La Finale”. I de här två filmerna kan vi se dels hur den sista bilen byggdes, men även hur det gick till när den mäktiga W16-motorn skruvades ihop.
Annons

Att Bugatti-fabriken i Molsheim, Frankrike, står stilla låter mer dramatiskt än det är. Något folkvimmel har det aldrig varit i de exklusiva lokalerna där man under tio år byggt 450 exemplar av Veyron, fördelat på 300 coupé och 150 roadster.

Intresset för Bugatti Veyron var givetvis ”enormt” när de första serieproducerade bilarna började levereras under 2005. Då hade man väntat i sju år efter att Volkswagen Group köpt namnrättigheterna till Bugatti, 1998, och redan året därpå presenterat det första konceptet. 2001 togs beslutet att bygga Veyron och 2003 började de första testbilarna rulla.

Supersportbilen Bugatti Veyron var extrem på många sätt och ingenjörerna ställdes inför stora utmaningar. Teamet som tog fram bilen var en brokig samling av många olika nationaliteter och det var inte enbart av godo. En ingenjör vi pratade med beskrev samarbetet som ”… man tror att andra världskriget tog slut 1945, men det är helt fel!”

Mest fart i Molsheim var det under 2007 och 2008 då intresset var på topp och det såldes 81 respektive 71 bilar. Därefter har intresset dalat och konkurrensen ökat från andra supersportbilar. Försäljningsmålet 450 bilar var inte helt lätt att uppnå och dit kom man bland annat genom att skapa små serier av ”unika specialmodeller” mellan 2010–2015.

Framför allt var det roadsterversionerna som visade sig vara oväntat svåra att sälja. Någon bra affär var aldrig Veyron, enligt analysföretaget Bernstein Research förlorade VW Group 4,6 miljoner euro – på varje Veyron! Eftersom det inte byggdes mer än 450 bilar blev inte siffran astronomisk, 20 miljarder kronor, men ändå kännbart även för en jätte som Volkswagen. Räknar man per bil är Veyron världens i särklass sämsta affär.

Det har under flera år ryktats om en ersättare till Bugatti Veyron, något som man dock varit mycket ovilliga att kommentera inom VW eftersom det skulle hämma slutförsäljningen. När nu sista bilen är såld kan vi förvänta oss att det sipprar ut mer och mer information om efterföljaren.

Att överträffa nuvarande Veyron blir givetvis inte lätt. Även om Bugatti Veyron är en ”gammal” konstruktion som påbörjades för 15 år sedan är det på alla sätt en imponerande bil. Något som framgår med all tydlighet i filmerna. Vilken svensk komponent är det då som vi hittar i Veyron? Jo, Haldex-koppling generation 1! Den har sedan länge slutat att tillverkas i Landskrona och produceras numera bara som reservdel. Roligast av allt är att det är en helt original, ”otrimmad” koppling, samma som satt i tidiga VW Golf (till exempel).

 

Missa inte denna läsning:

Bugatti Veyron är slutsåld – 44 miljoner förlust på varje såld bil

Veyron Super Sport sätter nytt rekord: 431 km/h!

Bilindustrins värsta floppar – Bugatti och Smart

 

Annons
Annons
Rulla till toppen