Minsta och tuffaste Porschemotorn du sett

UPPDATERAD: I avdelningen ”fräcka modellmotorer” har vi fått en ny favorit. Den holländska modellbyggare Frits Hofman har helt egenhändigt tillverkat en förminskad version av Porsches klassiska boxermotor i 911:an. Skala 1:3,2 – och vilket ryt det är i motorn!
Annons

Nu vet vi mer om den här fantastiska lilla motorn, skalenligt byggd efter Porsches klassiska boxersexa. En av våra kunniga läsare hittade en holländsk artikel i ”Auto & Motor Techniek”, ni ser utdrag längre ned på sidan.

Det är alltså holländska Porscheentusiasten Frits Hofman, som till vardgs arbetar med finmekaniska instrument, som byggt motorn. Skalan är 1:3,2, och som vi ser liknar modellen den riktiga Porscheboxtern i allt. Motorvolymen är 60 kubik, borrning/slaglängd 25/21 millimeter och vid 12.000 rpm ger den åtta hästkrafter. Mekanisk bränslepump matar de sex förgasarna med vardera nio millimeters öppning.

Modellmotorn är liten men ljudet är verkligen inte ”smått”, tvärtom ryter den lilla modellmotorn på ett sätt som får många fullvuxna 911:or att skämmas. Som en hysterisk GT3, ungefär. Kort slaglängd, 10:1 i kompression och liten massa bidrar till den explosiva gasresponsen. Motorn tog tio år och 6.000 (!) timmar att färdigställa för Frits Hofman.

 

Missa inte denna läsning:

Snackis på redaktionen: ”Det låter som en V8!”

 

Minsta och tuffaste Porschemotorn du sett
Det tog Frits Hofman tio år och 6.000 arbetstimmar att bygga modellmotorn. Tittar man på alla detaljer så förstår man att det tog tid! KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Minsta och tuffaste Porschemotorn du sett
KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen