Lexus nya crossover i mellanklassen, NX, fick ett minst sagt kontroversiellt designspråk som inte föll alla i smaken. Nu kommer också den större modellen RX i ny upplaga och den fortsätter på samma inslagna designspår.
Fronten domineras av den enorma ”spindelgrillen” och jämfört med föregångaren har axelavståndet vuxit med fem centimeter – det borde ge bättre innerutrymmen. Den sluttande taklinjen ska ge en slags coupéprofil och silhuetten liknar snarare coupésuven BMW X6 än den något mer högvuxna X5.
Precis som med de andra Lexusmodellerna lär de flesta välja hybridversionen. Tekniken hämtas från förra RX, men får en uppdatering. Systemeffekten hamnar på omkring 300 hästkrafter och elektroniskt styrd fyrhjulsdrift blir standard.
Någon laddhybridversion verkar dock inte vara aktuell framöver – det avslöjade Europachefen Alain Uyttenhoven för auto motor & sport på Genèvesalongen.
”Våra undersökningar visar att de som äger en laddhybrid inte laddar. Man kör runt med en onödigt tung och dyr bil, som blir törstigare än en vanlig hybrid. Vi kan bygga laddhybridversioner av alla bilar, men är det rätt att stoppa in 200 kilo batterier för att de ska klara tre mil?”, sa han.
Lexus RX har tidigare fått beröm för den mjuka drivlinan och den höga komforten, men knappast för körglädjen. Nu kommer dock ett nytt system som ska motverka lutning i kurvorna och adaptiva dämpare med ett särskilt Sport S Plus-läge.
De smarta säkerhetssystemen samlas nu ihop under namnet Safety System+. Här ingår bland annat autobroms, filhållningsassistans och helljusassistent.
A quick peek inside the new @Lexus RX. First impressions good. Looks nice & well laid out. Nice materials too #NYIAS pic.twitter.com/fPJZlzZKWl
— Christian Seabaugh (@C_Seabaugh) 1 april 2015